Gå till innehåll

Köpråd LC120

Luke

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag går i tankarna på att köpa en LC och undrar vad det är man ska hålla utkik för när man åker och kollar på en. 

Rostigt underrede 

Generellt underhåll, byte av oljor och kamrem är ju saker att ha utkik för. Är det något annat man ska tänka på? 

Har hittat denna som är lite intressant. 

https://www.blocket.se/annons/vastmanland/toyota_land_cruiser_3_0d_4d_executive_8sits_sollucka_2agare/1002849409

Har inte ägt en toyota innan men ser fram mot det. 

Tack på förhand. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till toyota4x4 :)

Du är på rätt väg när du skriver kolla rost och service historik. Bilens allmänna skick och hur den är använd. 

Jag har inte så bra koll på 120, men tror vissa d4d hade lite problem med spridare 🤔 Men vilken/vilka årsmodeller det var vet jag inte. Kanske någon annan här har bättre koll

Länk till kommentar

Hej!

Jag köpte i våras en lc120 3.0 d med den ”sista” och piggaste motorn på 173 hk precis som den du tittar på. Inför det läste jag runt en hel del om problemet med spridartätningar som orsakat koksavlagringar med igensatt oljepickup och utebliven smörjning som följd. Under modellens tillverkningsår bytte Toyota material i spridartätningarna. Mina efterforskningar ledde dock till slutsatsen att alla årsmodeller (2003-2009) kan drabbas men att det är relativt ovanligt att det, utan förvarning, leder till totalhaveri. Själv tänkte jag i samband med kommande spridarbyte (något som många av 3.0 d motorerna verkar behöva vid 25 000 +/- 5 000 mil) låta inspektera och rengöra silen i oljepickupen i förebyggande syfte). 

Någon form av konstruktionssvaghet på grund av cylinderhuvudets design tycks finnas på 3.0 l dieslarna men det verkar ha gett upphov till skador främst i Australien på bilar som i hög utomhustemperatur dragit tungt i hög hastighet under lång tid.

Att många bilar av modellen är i drift väl över 40 000 mil tog jag som en ”indikation” på att de är långlivade även om det såklart inte går att utesluta att vissa av bilarna är motorbytta (renoverad utbytesmotor ca 80 000 kr).

Samtidigt som du kollar rost under, kolla även efter ev oljeläckage från motor och drivlina. Förutom servicehistorik kika även att vätskorna i motorrum är i nivå och ser ok ut.

Jag är helnöjd med min bil hittills efter körda 700 mil. Robust, rymlig och mångsidig. Sväljer ojämnheter bra. Lågt vägljud. Bra sikt. Du ser över de flesta bilar på vägen. Det enda negativa jag kan komma på är att framstolarnas sittdynor kunde ha varit längre (är 182 cm lång).

Lycka till med letandet!

• Like 1
Länk till kommentar

Tillägg. Ser att den bil du tittar på har bakre ac. På flera bilar jag tittat på var ac ur funktion på grund av avrostade rör till bakre delen. I ett fall var det löst genom att bakre delen var bortkopplad / rör ”pluggade” som det beskrevs. Rören går såklart att byta men till rätt hög kostnad, se gammal tråd här

Bilen jag till slut köpte har endast främre ac (ovanligt, förekommer nog endast på basutrustade). 

• Like 1
Länk till kommentar

Ni vet väl redan hur användbar AIn är när det gäller bilservice och reparationer men...
Mycket användbar även vid bilköp ;)

Svar 1

Repairing rear AC lines on a Toyota Land Cruiser 120 (Prado) due to rusted-out pipes can vary widely in cost depending on how it's done — full replacement vs bypass or repair. Here's a breakdown:

🔧 1. Typical Repair Options

Option A: Replace Full Rear AC Lines

• Parts (OEM pipes/hoses):

• Toyota OEM: €300–€600

• Aftermarket kits (e.g., Dorman in the U.S.): ~€200–€300 (if available in EU)

• Labour:

• 4–8 hours depending on accessibility

• Estimated labour cost: €400–€800 (based on €100/h EU avg)

• Total cost: €600–€1,400

Pros: Restores full function, keeps rear A/C
Cons: Expensive, pipes may rust again unless protected

Option B: Bypass Rear AC (Front AC only)

• Cap off or loop coolant lines at front

• Parts: Hose clamps + fittings (~€20–€50)

• Labour: ~1–2 hours (€100–€200)

• Total cost: €120–€250

Pros: Cheap, quick, no more rust-prone pipes
Cons: Rear AC is permanently disabled

Option 😄 Custom Rubber Hose Repair

• Replace only the damaged steel sections with flexible A/C hose

• Shops can weld, flare, or use compression fittings

• Parts: €50–€150

• Labour: 3–6 hours (€300–€600)

• Total cost: €350–€750

Pros: Cheaper than full OEM pipe set, maintains rear AC
Cons: Requires skilled A/C tech; potential for leaks over time

🧭 Recommendations

• Northern/central Europe (like Sweden): Salted roads mean pipe rot is common. Rubber hose fix or bypass is often preferred over full OEM pipe replacement unless you need rear A/C.

• Ask your mechanic if "AC Line Repair Kits" or "Rear A/C Block-Off Kits" are available locally — they’re popular in Canada/UK for Land Cruisers and Lexus GX models.

ChatGPT
Svar 2

Repairing rear AC lines on a Toyota Land Cruiser 120 (Prado 120) due to rusted or leaking pipes can vary in cost quite a bit depending on the repair method and your location. Here's a breakdown:

💰 Typical Cost Range

🇸🇪 In Sweden or Northern Europe

• OEM-style repair with pipe replacement:
    €800–€1,500 (9,000–17,000 SEK)

• Includes removing interior trim, replacing rear AC aluminum or steel lines, vacuum/pressure testing, and recharging the system.

• Bypass or delete rear AC:
    €100–€300 (1,100–3,300 SEK)

• Cheaper fix: front AC remains operational. Lines are looped or capped off at mid-chassis or firewall.

• Custom rubber hose retrofit (preferred by many 4x4 owners):
    €300–€600 (3,300–6,600 SEK)

• Rusted hard lines are replaced with flexible AC-rated hose, routed more rust-resistently. Durable and cheaper than OEM pipes.

🛠️ Repair Options Explained

Option Description Cost Pros Cons
OEM pipe replacement Original aluminum/steel lines installed High (€800–1,500) Restores factory function Labor-intensive; expensive
Delete rear AC Rear AC looped off or capped Low (€100–300) Cheap, fast Rear passengers lose AC
Custom hose retrofit Flexible AC hose replaces rusted sections Mid (€300–600) Durable, cost-effective Not OEM look

📍 Tips

• This issue is very common in Europe, especially in salted road regions. The rear AC lines run under the car and rust easily.

• If you don’t need rear cooling (e.g. no kids/dogs in back), loop delete is a good choice.

• Aftermarket rubber hose kits are a popular and durable solution — ask a shop that does 4x4 or AC work.

📦 Parts Cost (if DIY)

• OEM rear AC line kit: €250–€400

• Custom hose + fittings: €100–€200

• AC recharge + dye: €100–€150

Recommendation

If you plan to keep the vehicle long-term and use the rear AC:

• Go for the custom hose solution — balance between durability and cost.
    If you're okay without rear AC:

• Bypass/delete it and avoid the hassle.

• Like 3
Länk till kommentar