Gå till innehåll

Land Cruiser - Tips på första köp

Fyrkant

Rekommendera Poster

Hallå där!

Bor i Finland och är på jakt efter "ny" bil då min Sverige reggade Subaru ska skrotas. Har spanat in ett par 70-serie Land Cruisers som ser fräscha ut, men har noll erfarenhet med Land Cruisers över lag. Har mechat Lada Niva och Subaru, så är inte nybörjare per se. 

Har en budget på 100 tusen ungeffär, och bilar i Finland är på det stora hela dyra. Så de jag kollat på som verkar mest vettiga har gått runt 350tkm och de vill ha mellan 70-110 tusen för dem. Saftigt men det ger mig ändå budget att restaurera saker som bör göras. Sen är jag ändå mer intresserad av bilar äldre än  ~95, och gärna de korta bilarna eg. LJ73.

Och där vill jag be om hjälp med saker man bör kolla på när man köper en Land Cruiser som har gått 300-400tkm. Och vad som absolut borde bytas/vara bytt, hur dyrt det kan förväntas vara samt eventuellt saker man kan/bör uppgradera. Jag tänker ha bilen som alldaglig slithäst men vill också kunna ta mig ut på lättare terräng.

Tack på förhand!

• Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till toyota4x4.

Det du främst skall kolla är rost. Gamla Land Cruisers rostar mycket, kolla framför allt ramen från strax framför bakaxeln och hela vägen bak. Karosserna kan rosta över allt , skärmar, dörrar, rutram, golv mm.

Är bilen inte underhållen lär du hitta rost på alla ovan nämnda ställen. 

Hittar du en bil utan allt för mycket rost är det troligtvis inga större problem med drivlinan. 

Värt att nämna är att topplocken kan vara en svag punkt om bilen körts hårt eller har kokat. Då kan toppen ha spruckt och då kan kompritionen läck ut i kylsystemet och skapa övertryck som resulterar att kylvattnet trycks ut. 

Förutom detta så är det som i dom flesta andra fall att lyssna efter missljud.

Hittar du ett bra exemplar och är beredd på att lägga lite tid och pengar kommer du att ha bil hur länge som helst för än så länge är det ingen som vet hur långt en Land Cruiser kan gå.

Lycka till i ditt sökande.

/ Mecki

• Like 2
Länk till kommentar

Tack!

OK, det är två jag främst tittar på. En RJ70 -89:a som verkar körts mest som slithäst, ska åka och kolla på den på måndag och se om jag kan provköra. Men det lär ju vara en del rost på underredet om den gått på saltad väg. Vi får se.

Den andra är en LJ73 från 92, men lite otydligt just nu hur den körts. Fått bilder på ramen och det finns en del ytrost som man nog bör städa upp, men jag ser inget oroväckande just. Blir att jag spanar in det mer på lördag nästa vecka när jag ska se bilen.

Jo jag är väl lite fäst vid tanken att ha en bil man kan tycka om och som är rimlig att hålla vid liv. Min gamla forester är serierostare på avgassystemet, och alla möjliga sensorer och elektronik ballar ur med jämna mellanrum. Förhoppningen är bland annat att slippa böka med modern bilel. Om jag förstår saken rätt är Land Cruisers allmänt mindre komplicerade.

Schysst med tipsen, ska checka rost extra noga. Man kan ju tro att det är som en kanariefågel i gruvan lite.

• Like 2
Länk till kommentar

Nu har jag vart och kollat på en RJ70. Han vill ha 7500€. Den har ett par rosthåll och en hell del blommor på karossen. Ramen ser lite sliten ut, ingen rost som skulle vara ett strukturellt problem och det har gjorts ett flertal lagningar som ser ok ut. Men det ser inte ut att ha vart underhållet något vidare. Bussningar, skruvar, motor och växellådsfästen såg alla rätt illa åtgågna ut. Allt i allo inte så uppmuntrande.

Värre är att bilen knappt går på tomgång och hostar och spottar rejält under 3500rpm. Vet heller into om det är normalt, men den väsnas nå jävulskt. Hittade en del bucklor men inga hål i avgassystemet. Men jag kan ha missat nått. Det är ju kort kaross, så det kanske är normalt??

Första intrycket var inte nå vidare iaf. Jag sa att jag kunde ge 5500€ för den i befintligt skick men det verkade inte uppskattas. Hör gärna om det verkar rimligt att låte bli den.

Länk till kommentar

Svårt hitta lågmilare i Finland - tror aldrig jag sett någon.
Diesel bättre än bensin.

40 och 60 serien är väl mest intressant i Finland.

Har funnits gott om HJ61 i Finland, såldes skattefritt mot att de ingick i militära beredskapen.
Alltid samma utrustning, GX, kraftuttag, ingen extrautrustning, 1+2 fram.

Men det är kanske en kort modell du vill ha. En BJ40 eller BJ73 är bra bilar.

Redigerad av priffe
Länk till kommentar

Postad (redigerade)

Jo jag är mest ute efter en 5 sitsig med kort kaross. De större bilarna är väl tyngre, dyrare och svårare att få tag på när jag letat. Sen har de bilarna som kommit från försvaret oftast två eller tre sitsar bara.

Det finns gott om allt som är nyare än 2005 typ. Men är inte på jakt efter en ny bil direkt, om jag ska punga ut för en LC kan jag hitta en jag tycker är charmig.

Jag kan mecka en hel del på egen hand. Det jag främst letar efter är väl en kärra som inte är helt kexifierad av rost.

I värsta fall skaffar jag ett mek-tält och en mig svets och rostlagar och lackerar själv. Men jag slipper gärna.

Redigerad av Fyrkant
Länk till kommentar

Hahah! Det finns nog med semester att ta ut för att kunna flyga ner och hämta ännu.

Anledningen att jag skaffar ny bil är att det är dyrt och krångligt att importera till finland. Importskatten är brutal.

Men värt att kolla utanför finland kanske.

Länk till kommentar

Vid närmare granskning finns en del hyfsade diesel 70s med den mindre karossen runt om i europa till rimligare peng än i mitt vackra träsk. Och verkar som att man inte blir tillklappad med moms om man importerar från ett EU land, allt man måste göra är att informera trafikstyrelsen om ibruktagande och få den reggad. Har någon erfarenhet av att frakta bil internationellt och vad det kan kosta? En snabbsökning på kostnad verkar peka på nånstans mellan 500-1500€.

Länk till kommentar

Eller köra den om den är körbar.

Hittade en vänsterstyrd franskreggad LJ73 på engelska ebay som ägdes av en äldre dam. 
Enda felet var att turbon gått. Var ett nöje att köra hem.

Länk till kommentar

Vi landade på den finskreggade LJ73an. De två problem jag hittade var att förardörren inte går att låsa utifrån och att de löstagbara fönsterramarna till bakdörrarna är rejält rostätna. Men jag fick två bakdörrar som jag borde kunna lappa ihop dem med. Finns det annars nått schysst ställe som skulle tänkas sälja karossdelar av det slaget eller är det skrotjakt som gäller?

20250802_161718.jpg

• Like 3
Länk till kommentar

Grattis 👍  Finns inte så mycket nya karossdelar till 70 serien,utom trösklar och yttre delar av bakskärmar. 

De  löstagbara rutramarna rostar gärna, jag skulle nog rekommendera att försöka att få tag i dörrar som är i ett stycke, dom brukar vara i bättre skick. . Bakdörrar är samma som på alla andra 70 serie utom BJ/HZJ 75 ('bushtaxi'), framdörrar med 'skarp' kant passar från 73 samt 75 pickup.

Länk till kommentar

Jo karossdelar verkar svårt att hitta i finland eller sverige. Men nästan alla oem delar till 70-serie verkar gå att beställa från fabrik. Men då betalar man frakt och tull från japan eller dubai verkar det som. Delarna i sig är inte svindyra. Men jag ska forska lite mer.

Det skulle vara bra att gå igenom alla tätningslister och fönsterlister om ett par år kanske. Några har uppenbarligen läckt, särskillt listerna till fönsterramarna och bakrutorna.

Jag löste förövrigt problemet med förardörrslåset. Tidigare ägare innan den jag köpte av bröt av nyckeln i låset. Troligen efterssom låset i sig var väldigt slitet. Det skulle kanske vara värt att byta allihop, då tändningen också envisas på samma sätt.

• Like 1
Länk till kommentar