Gå till innehåll

Slirande koppling

Rekommendera Poster

Hej,

Efter kopplingsbyte på min KZJ95(W) från 2000 med 1kz diesel märkte jag ganska snart att den nya kopplingen ändå slirade.

Kopplingssats, JAPANPARTS, KF-2032

3125026171 / 3121026090

http://www.autodoc.se/japanparts/2164963

Jag har förstått att det kan vara så att det sitter D4D svänghjul monterat och är osäker på vilket jag har. Jag misstänker att fått fel kopplingssats till mitt svänghjul.

AUTODOC:s AI-assistent rekommenderar kopplingssatsen nedan.

Kopplingssats, BLUE PRINT, ADT330211

3125026171 / 3121026090

http://www.autodoc.se/blue-print/2896348

Jag beställer denna ”Blue Print” sats och hoppas på det bästa då jag inte lyckas hitta bättre information.

På bilden är den ”nya” slirande Japanparts kopplingen. Jag jag tyvärr kastat den uttjänta. 

Har någon haft liknande problem? Eller vet hur man kan förvissa sig om att få rätt delar?

Tack på förhand!

IMG_3341.jpeg

IMG_3340.jpeg

IMG_3339.jpeg

IMG_3337.jpeg

Redigerad av rickybruch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, traktorn säger:

Det är inte så tokigt att lamellen hamnade fel, den måste sitta åt rätt håll. 

På bilden ser den ut att vara rättvänd.

Det brukar vara nästan omöjligt att bulta dit tryckplattan om lamellen är felvänd. Iaf på bilar...

• Like 1
Länk till kommentar

23 timmar sedan, MFI9 säger:

På bilden ser den ut att vara rättvänd.

Det brukar vara nästan omöjligt att bulta dit tryckplattan om lamellen är felvänd. Iaf på bilar...

Ser det med nu när jag tittar lite bättre. 

• Like 1
Länk till kommentar

• 2 weeks later...

Hej,

Nu har jag bytt koppling ännu en gång och nu är det istället så att kopplingen tar i botten långt ner när pedalen närmar sig golvet. Så långt ner så det knappt går att frikoppla. 

Se bild.

Japanparts lamellen stack ut  5-6 mm från trycplattan. Här började kopplingen snabbt slira vid landsvägskörning. 

På den jag nu monterat ”Blueprint” sticker den ut 10-11 mm. Här är det svårt att frikoppla.

Vet ni om det går att justera på något sätt? Det verkar inte så. 

Kan jag ha fått tag på fel delar ännu en gång?

Med vänliga hälsningar 

IMG_3353.jpeg

IMG_3402.jpeg

Länk till kommentar

Hej. Man kan ju bli tokig för mindre 🤪

Har du någon verkstadshandbok? 

Om inte går dom flesta att ladda ner.

https://www.allcarmanuals.com/factory-service-manual-314-Toyota-Land-Cruiser-Prado-J120.html

Där i bör svaret på alla mått finnas.

Justeringar går oftast att göra på armen mellan slavcylindern och kopplingsarmen . Sedan brukar man kunna justera stången mellan kopplingspedalen och huvudbromscylindern. Om det har suttit en felaktigt lamellplatta kan dessa armar ha justerats för att få det att fungera. 

/ Mecki

• Like 1
Länk till kommentar