Gå till innehåll

Oljud efter Pedders 40mm höjningsats

TakkänslaSthlmAB

Rekommendera Poster

Hej! Ny här på forumet och hoppas jag placerat tråden rätt. 

Hoppas få hjälp av någon kunnig då min egen expertis är 0 inom bilmek! 

Monterade rätt nyligen en höjningsats från Pedders 40mm av ett företag i Enköping. 

Problemet började rätt omgående efter installationen, började med gnisslande ljud från ”kopplingen” som bladfjädrarna sitter i. Lösningen var att antingen dra åt eller släppa muttern så slutade gnisslet 1 dag eller 2. Ständigt återkommande, senaste är ljud från bladfjädrarna varje gång man kör på ojämnheter. Dock försvinner ljudet vid regn när allt är blött under bilen. Har bifogat en video så ni har ett hum om problemet! 

Företaget som sålde och monterade ger väldigt tydligt intryck av att inte vilja hjälpa till utan hoppas väl på att jag ska ge mig. 

Några tips? Tack på förhand. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det polyuretan bussningar så måste dom smörjas. Ljudet nr.2 är helt normalt, det uppstår friktion mellan bladen. Smörjning hjälper ett tag, men olja/fett drar damm och smuts åt sig. Det fanns speciell lindning för bladfjädrar förr som skyddade dom men det var länge, länge sedan.

• Like 2
Länk till kommentar

På 2024-11-01 på 22:09, valdas-76 säger:

Är det polyuretan bussningar så måste dom smörjas. Ljudet nr.2 är helt normalt, det uppstår friktion mellan bladen. Smörjning hjälper ett tag, men olja/fett drar damm och smuts åt sig. Det fanns speciell lindning för bladfjädrar förr som skyddade dom men det var länge, länge sedan.

Tack för svaret! Originaluppsättningen var helt tyst. Alla oljud uppstod med nya uppsättningen. 🧐

Länk till kommentar

Ljud nummer 2 får man glatt leva med…. Jag har samma ljud min Hilux och nu har vi levt ihop så länge så vi börjat vänja oss med varandra…. På något vis så inbillar jag mig även att ljud nummer 2 faktiskt har blivit lite mildare med åren….. 

Länk till kommentar

• 2 months later...

Monterade pedders 600kg+ i somras på min hilux och använde det medföljande fettet till bussningarna och fick gnissel/knirkande efter några dagar när allt satte sig.

Efter lite googlande så lärde jag mig att torra bussningar kan gnissla men eftersom allt var nytt så uteslöt jag det och alternativ 2 var att det uppstår friktion mellan bladen och lösningen var att antingen plocka isär bladen och applicera fett mellan dom eller vänta tills det "nött" tills sig.

Mitt gnisslande gav med sig efter några månader så nu är den tyst, kan dock knarra lite ibland från bussningarna.

Ett större problem är att den uppgivna höjningen från pedders själva inte stämmer så mina 33" tar i kofångaren vilket det inte gjorde med spacer höjningen från more4x4

Länk till kommentar