Gå till innehåll

Vilken kabel ska jag välja...

Brutus

Rekommendera Poster

Hatar allt som har med el att göra..ja så va det sagt. Ändå känner jag att jag vill förlänga innerbelysning hela vägen bak. 

Så vilken av dessa tre kablar är det jag ska ta ström från gissar att den gröna är jord, vit (nollan), röd 12v.

Så sätta strömtjuvar på vit och röd?

Ha det.

20240815_131434.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Brutus säger:

Hatar allt som har med el att göra..ja så va det sagt. Ändå känner jag att jag vill förlänga innerbelysning hela vägen bak. 

Så vilken av dessa tre kablar är det jag ska ta ström från gissar att den gröna är jord, vit (nollan), röd 12v.

Ha det.

Finns det inte en koppling i närheten av lampan på bilden? Där bör du kunna mäta upp +/- . Annars är nog fägerna rätt. Men hade undvikit "strömtjuvar" (om det med det avses sådana klämmor man klämmer fast över kabeln och får en anslutning), bättre att klippa och koppla ihop på "riktigt". Eller ännu hellre, ta det från den förmodade kopplingen som finns i närheten av lampan.

• Like 1
Länk till kommentar

9 minuter sedan, MrWIB säger:

Finns det inte en koppling i närheten av lampan på bilden? Där bör du kunna mäta upp +/- . Annars är nog fägerna rätt. Men hade undvikit "strömtjuvar" (om det med det avses sådana klämmor man klämmer fast över kabeln och får en anslutning), bättre att klippa och koppla ihop på "riktigt". Eller ännu hellre, ta det från den förmodade kopplingen som finns i närheten av lampan.

Koppling? 

Menar du brytare? 

Kablarna är så förbannat korta så blir det fel måste jag riva ner innertaket.. vilket kommer att göra att jag då nog kör ner bilen i en ravin :)

• Like 1
Länk till kommentar

1 timme sedan, Brutus säger:

Koppling? 

Menar du brytare? 

Kablarna är så förbannat korta så blir det fel måste jag riva ner innertaket.. vilket kommer att göra att jag då nog kör ner bilen i en ravin :)

Ja, brytare eller koppling. Lampan är ju inte en fast del av kabelhärvan, den måste vara inkopplad på något sätt med en kontakt/koppling. 

Jag har gjort nått liknande på min 100a, tycker mig känna igen korta kablar ... men jag plockade inte ner innertaket, så mycket vet jag. 

Får kolla i min garagetråd, där kanske det finns en bild eller nått (är det på strömtjuvar så skäms jag djupt 😨 ).

• Like 1
Länk till kommentar

2 timmar sedan, Brutus säger:

Ha det.

20240815_131434.jpg

Rimligtvis är en tråd konstant plus, en är konstant jord och en är jord över dörrkontakterna.

Det är för att du antingen har lampan helt släkt, tänd hela tiden eller tänds när dörren öppnas. Ska du ha en lampa till med samma funktion så behöver du koppla den parallelt med glödlampan i armaturen på bilden, inte på kablarna.

Vill du däremot ha en extra lampa som oberoende av den befintliga kan tändas och släckas lika original så behöver du koppla den med tre ledare lika som den befintliga men den behöver då även ha en trelägesbrytare precis som originalet.

• Like 3
  • Thanks 1
Länk till kommentar

2 timmar sedan, Brutus säger:

Ha det.

20240815_131434.jpg

I bilen har du bara plus och minus (jord) till skillnad från hemmael.

Utom i canbus-kretsar och andra spännande (!) lösningar.

• Like 1
Länk till kommentar

Problemet löst. 

Svågern har både mer tålamod än mig och bättre kontakt sortiment. Så han löste det med att skapa ny kopplingspunkt åt mig. 

Nästa ggn drar jag nog ström från batteriet 😀. 

Inser att kommer ändå att behöva det för att kunna sätta in luftkompressorn här bak..

20240819_183147.jpg

IMG-20240819-WA0006.jpeg

• Like 1
Länk till kommentar