Gå till innehåll

Uppge personnummer vid frakt inom EU?

Mecki

Rekommendera Poster

Jag har beställt bildelar från ett företag i Lettland. Gjorde beställningen i deras web-butik, den räknade ut fraktkostnad och jag betalade via Paypal.

Några dagar senare fick jag ett mail där en kille från företaget vill ha mitt personnummet eller momsredovisningsnummer för att kunna skicka mina delar. 

På min fråga varför han behöver mitt personnummer svarar han att det är krav från fraktbolaget DPD . 

Jag har aldrig tidigare behövt uppge personnummer för att få något skickat till mig och då har jag ändå beställt saker från dom flesta av kontinenter.

Nu till min fråga: Är det någon här som har behövt uppge personnummer för att få något fraktat till till sig ? 

/ Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag handlar från många olika länder men har inte hört talas om att ange personnummer vid köp !

Det är tydligen postnord som hanterar DPD paketen i sverige, du kanske ska fråga deras kundtjänst ?

/Janne

• Like 1
Länk till kommentar

@JanneJ Tack, skall kolla med PostNord, jag satt i deras telefonkö i nästan 30 minuter i ett annat ärende i dag så jag får se om jag får något svar.

@valdas-76 Ja , jag tycker det verkar skumt att det kommer ett krav efter att beställningen är gjord och betald. Det kravet borde ju komma när man klickar i för att beräkna fraktkostnaden och det är ju inga tullkostnader inom EU där dom skulle behöva mina personuppgifter.

Vi får se om det är någon mer som har råkat ut för detta.

/ Mecki

Länk till kommentar

Jag pratade med Postnord och dom kunde inte hitta något om att det krävdes ett fullständigt personnummer för att få grejjor skickade inom EU.

Det hela kändes skumt så nu avbeställde jag sakerna så det återstår bara att se om pengarna kommer tillbaka.

/ Mecki

• Sad 1
Länk till kommentar