Jump to content

Höja lastkapacitet på en hilux

Arctic fox

Recommended Posts

Hej!
Är på gång att köpa en Toyota hilux, min tanke är även att sätta en camper på flaket. Men då last/campervikt ligger väldigt nära varandra, så kom jag över ett antal artiklar att man kunde höja lastvikten på dessa genom ett besök hos verkstad. Stämmer detta, vad innebär mer. Det skulle funka för modeller 2010 och nyare
Med vänlig hälsning,
David

Hej.

Intressant fråga! Jag sökte lite och enligt tex Besiktas hemsida så behöver man bygga om något för att visa att fordonet tål den extra vikten och att man måste ha lämpligt intyg. Nedanstående gick att hitta här på denna länken Besikta frågor och svar

Totalviktsändring på fordon tagna i bruk from 1 jan 2005

Innan du bokar tid för registreringsbesiktning ber vi dig kontakta tillverkare eller generalagent för att undersöka möjligheten till totalviktsförändring.

För att en ny totalvikt ska kunna åsättas på ett registrerat/ibruktaget fordon måste en teknisk förändring vara utförd på fordonet (vissa undantag finns). Ändring av totalvikt kan ske uppåt eller nedåt beroende på vad som förändrats. Med en teknisk förändring avses en ändring i den tekniska konfigurationen (se definitioner). Observera! Det ska vara riktiga ändringar som har utförts vilket försvagar (för sänkning av totalvikten) eller förstärker (för höjning av totalvikten)d en tekniska konfigurationen.

Med en teknisk konfiguration menas fordonets tekniska uppbyggnad. D.v.s. att axlar, bromsar, chassi o.s.v. är av tillverkaren angiven typ. Om någon av dessa detaljer byts ut förändras den tekniska konfigurationen. Det är tillverkaren som specificerar den tekniska konfigurationen för ett enskilt fordon eller en fordonstyp.

Intyg och hantering vid besiktning
Den tekniska förändringen ska vara dokumenterad av den som utfört förändringen. Tillverkaren/generalagent intygar den nya totalvikten samt uppgift om vad som är förändrat (vissa undantag).

Efter förändringen ska Tillverkarskylten vara anpassad till den nya totalvikten.

Det verkar finnas företag som kan hjälpa till. Exempelvis Lastatungt.se (där du som forummedlem har rabatt på Pedders suspension) enligt denna länk:

https://lastatungt.se/ovrigt-sortiment/omtypning-lastvikt

Dock ser det ut att gälla för Hilux 2016 och nyare. Men, det kan kanske vara idé att fråga dem vidare vad det är som begränsar årsmodellerna?

Jag gjorde detta när jag hade min Hilux 2012’a i samma syfte. Det gick fint att höja lastvikt men inte totalvikten, den var fast. 3080kg om jag minns rätt.

jag pratade med en kvinna på teknisk avdelning på Toyota (homologiseringsavdelning?), hon var mycket tillmötesgående, jag skickade in lite bilder på vad jag gjort och beskrev lite så skickade hon intyg och ny typskylt. 
Sedan strippade jag bilen på all extra vikt, reservhjul, domkraft, ett av batterierna mm för att få så låg tjänstevikt som möjligt på pappret, en vägning, regbes och ny kontrollbes så va allt klart. 

• Like 1