Jump to content

Luftmasseflödesmätare eller något annat?

Recommended Posts

Ny här, men har haft min LC i sju, i stort sett, problemfria år. Sedan ett år ungefär har jag dock ett intermittent problem som jag inte blir klok på. Hoppas det finns hjälp här.

Problemet är att motorn dör på lågt varv. Det hände några gånger med säkert flera veckors intervall i början. Men så en dag så gick det inte att starta motorn, eller rättare sagt, det gick att starta, men den dog direkt efter start. Efter lite sökande på internet efter möjliga orsaker kom jag fram till att luftmasseflödesmätaren eventuellt kunde vara problemet. Jag rengjorde den och vips så startade motorn fint. Sedan inga problem under sex månader. Men så hände det igen. Jag rengjorde igen, men denna gång löste det inte problemet. Jag prövade att bryta strömmen från batterierna och efter att kopplat på den igen startade motorn fint. Jag prövade att få felkoder utlästa på Toyota, men det fanns inga och förklaringen var att de blivit nollställda när jag bröt strömmen.  Sedan inga problem under tre månader. Men nu har det kommit igen. Samma problem, den dog på tomgång och sedan direkt efter start. Efter som det hände på ett väldigt olämpligt ställe prövade jag att bara bryta strömmen och det hjälpte. Jag kunde köra hem utan problem tills precis när jag skulle backa upp på gargeinfarten.  Då dog den igen, men startade utan problem. Så nu har jag rengjort luftmasseflödesmätaren, så då borde det kanske gå att köra ett tag igen utan problem. Men det känns som om det är något annat som är problemet.

Några frågor:

Kan en på något sätt dålig luftmasseflödesmätare ge dessa problem och borde jag skaffa en ny istället för att rengöra med ständigt tätare intervall?

Varför måste jag bryta strömmen ibland? Är det i själva verket problem med någon styrenhet?

Något annat som skulle kunna vara problemet?

Hej och välkommen till toyota4x4.se :)

Tyvärr inga bra förslag, men hur ligger det till med saker som bränslefilter? Luftfilter? 

Vet inte var i Skåne du håller till, men om det är nära Helsingborg så såg jag att de har en LC120 på delplocken.se Kan kanske vara idé att köpa en begagnad givare där, om den finns kvar?

On 7/17/2023 at 6:07 PM, Klydd said:

Hej och välkommen till toyota4x4.se :)

Tyvärr inga bra förslag, men hur ligger det till med saker som bränslefilter? Luftfilter? 

Vet inte var i Skåne du håller till, men om det är nära Helsingborg så såg jag att de har en LC120 på delplocken.se Kan kanske vara idé att köpa en begagnad givare där, om den finns kvar?

Hej, tack för välkomnandet och tipsen! Luftfilter! Där sa du något. Jag kollade upp luftfiltret och det var till min förvåningen rejält smutsigt! Märkligt, inte länge sedan den var på service hos Toyota och jag kör inte i särskilt dammiga miljöer. Jag rotar fram serviceprotokoll, ungefär 600 mil sedan. Luftfilter kontrollerat, men på papper nummer två så står det en kommentar, "Luftfilter dåligt" ??? Ingen materialkostnad för luftfilter. Man har alltså konstaterat att luftfiltret är dåligt, men inte bytt det. Trodde det var standard att byta luftfilter vid varje service och i synnerhet om det är dåligt. Men det borde jag ju sett och reagerat på direkt. I vilket fall, nytt luftfilter beställt och hoppas att lösningen är så enkel.

22 hours ago, priffe said:

Felkodsläsare

Japp, en sådan borde man ha. Som sagt så var jag på Toyota, men de lyckades inte hitta några felkoder. Men efter fadäsen ovan så känns det som jag bör ta mer kontroll över min LC. De har alltid varit snälla och trevliga på Toyota, men på något vis känns deras intresse för min gamla kärra inte så genuint och ärligt. Något tips på bra felkodsläsare? Det verkar ju finnas hur mycket som helst att välja på.  

På 2023-07-18 på 18:55, MrR säger:

Luftfilter kontrollerat, men på papper nummer två så står det en kommentar, "Luftfilter dåligt" ??? Ingen materialkostnad för luftfilter. Man har alltså konstaterat att luftfiltret är dåligt, men inte bytt det.

Någon som gjort exakt det som står… kontrollera… 🫤

ska väl inte dra alla över en kam, men tycker man hör/läser ganska ofta att det är lite missnöje med Toyota verkstäder och engagemang runt våra gamla bilar 😕 Kanske försöka hitta en mindre verkstad?

Kan inte så mycket om felkodsläsare men vet att någon köpt härifrån med framgång https://www.prylteknik.se