Gå till innehåll

HZJ105


Erik

Rekommendera Poster

Finns det något intresse för en helt unik bil på svenska vägar? Har en av få svenskregistrerade HZJ105 som jag funderar på att sälja med en tår i ögat.
 
När Land Cruiser 100 lanserades så önskade diverse militära och civila hjälporganisationer något som var mer robust. Toyota valde då att plocka ihop HZJ105 med ram som i princip är samma som från 80 serien, axlar och stor del av drivlinan från 70 serien tillsammans med kaross från 100 serien.
 
I Sverige så var det endast Försvarsmakten och MSB som kunde köpa in och registrera 105:orna eftersom de inte klarade avgaskraven. Ett av de få sätt att ändå få in en 105:a till Sverige var att ta in dem som flyttgods vilket även är fallet med mi bil. Bilen har endast gått 13500 mil och dessa är väl dokumenterade då de första åren ägdes den av australiensiska ambassaden i Kambodja. Där köptes den av en privatperson som efter några år tog med den till Sverige där den brukades av samma person och nu är jag den 3:e ägaren i Sverige.
 
En del utrustning såsom TJM front and rear bullbar är monterad tillsammans med en förarstol från BeGe. All utrustning som är utbytt finns kvar om någon skulle vilja återställa bilen till dess originalskick. Bilen är även utrustad med Koni Heavy Raid stötdämpare och högre fjädrar. Utöver det har jag också ett turbo-kit som inte är monterat och som kommer från australiensiska företaget Denco. Mycket andra delar har jag lyckats samla på mig och medföljer vid en eventuell affär.
 
Takräcke och vinsch är Toyota original och monterat från fabrik. Bilen är nu registrerad som lätt lastbil (ca 5000 kr i skatt/år) med plats för två, dock finns både baksäte och säte för en 3:e rad kvar och kan enkelt registreras tillbaka till personbil med plats för 6 passagerare och 1 förare. Webasto dieselvärmare är installerad.
 
Fakta
Årsmodell: 2003
Mil: 13 500
Motor: 1HZ, 96 kW (131 PS)
Färg: Lila
Växellåda: Manuell
Bränsle: Diesel, 95+45 liter.
 
Priside beroende på vad som ska göras innan eventuell försäljning.
Cirka 350 000 SEK
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.