Jump to content

Prisläge för 100-serien post-covid

Recommended Posts

Hej och välkommen till toyota4x4.se  :)

Personligen tycker jag det är lite dyrt för en så gammal 100-serie. Dessutom, bensinarna har historiskt sett alltid legat en del under motsvarande diesel i Sverige.

Jag har för mig att @Alfa75 gjorde en djupdykning i utbudet för ett tag sedan. Sök på inlägg här från honom, om han inte svara något här i tråden.

Men rent generellt så är det ju galet vad priserna går upp på begagnade Land Cruiser och kanske bilar över lag

• Like 1

Just den där bilen har legat ute rätt länge så ur det perspektivet kan man väl konstatera att priset är lite högt då ingen har nappat. Samtidigt tittar man på priserna nere i Europa så är min uppfattning att de är ännu högre. 

Det såldes nyligen en makalöst fin HDJ100 med bara 5500 mil på mätaren här i Sverige för 35k Euro. Givet att liknande bilar nere i Europa med 25-30 000mil på mätaren kostar 20-30 000 Euro trodde jag att auktionen skulle hamna på 40-45 000 euro. I mitt tycke gjorde köparen ett kap.
https://collectingcars.com/for-sale/2003-toyota-land-cruiser

Generellt skulle jag säga att prisspannet mellan fina objekt och sämre objekt blir större ju äldre bilarna blir. Det blir svårare att hitta de fina objekten och priserna på dessa sticker därmed uppåt.

• Like 2

• 2 weeks later...

Tjena

Just den bilen var till salu ute i Vallentuna hos en annan kommissionshandlare:

Jag är inte speciellt kunnig så därför hade jag med 2 vänner som kan bilar.

Denna var lite kymig då den var underredsbehandlad men bara ett ytskikt av någon amatör, några år fattades i serviceboken och den var rätt sliten invändigt.

+ att den var omlackad hela karossen.

Fanns en något nyare inne på Djurgården som var riktigt fin för liknande pengar och framförallt med faceliften från 2002.

Leta lite så skall du finna, tror att bilar kommer gå ner i pris när räntorna sticker.

Skall jobba 2 v till sen skall jag fixa lie med min egen vitan

• Like 1