Jump to content

Fråga om LC150 2017 och 2018 årsmodellers specifikation

LCjak

Recommended Posts

Hej experter och Prado-ägare,

Jag har nåt sida 10 på google och inte fått något svar så jag vänder mig till er riktiga experter som faktiskt äger eller har ägt en 2017 eller 2018 Prado istället!

Kikar på 2017 OCH 2018 Prado och hittat några olika. Har därför kikat på broschyrerna på Toyotas hemsida för att bättre förstå deras utrustningspaket https://www.toyota.se/broschyrer

Bland annat kikar jag på en 2018 7-sitsig "premium"-specad modell. I följande broschyr http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad_arkiv/Landcruiser/lan_psb_web_17-10.pdf står det att den 7-sitsiga med "premium"-paketet har följande utrustning:

1. Saknar Active Traction Control (A-TRC)

--> Varför saknar den det och vad innebär det rent praktiskt?

--> Har den någon annan funktion som uppväger det?

2. Saknar Hjälpsystem vid start i motlut (HAC)

3. Saknar  Hjälpsystem vid utförskörning (DAC)

4. Har "Adaptive Variable Suspension (AVS), aktiv fjädringsystem fram och bak"

--> Förstår av mina sökningar på google att detta är samma som luftfjädring, korrekt?

--> Lite rädd för luftfjädring då man sett det krångla hos vänners bilar. Har ni någon erfarenhet av denna på dessa årsmodeller av Prado?

Vidare, vet någon om det går att bygga om 7-sitsig till 5-sitsig och få bort den cirka 10cm höga upphöjningen och kanten baktill? Sett lite bilder från Australien på olika forum men inte sett något om dom får bort den 10cm höga kanten.

Evinnerligt tacksam för er input!!

Tusen tack!

Hej och välkommen till toyota4x4.se ! 

Intressanta frågor, och tittar man i tabellen i dokumentet du länkar till blir man ju onekligen lite frågade 

Angående bagaget så vill jag minnas att @cervo99 plockade bort sina stolar i bagaget och att det inte var väldigt krångligt. Dock saknas nog ett vanligt plant golv när de åkt ut. Får se om @cervo99 kommer med lite input när han ser tråden :) 

Tack Klydd!

Ja det är onekligen en del frågetecken men kanske finns det några vänliga själar här på forumet som kan bidra med sin erfarenhet från sina egna LC150s!?

Tack på förhand!

• Like 1

Håller med om att listan med utrustning verkar något märklig.

"Legend" är väl den "snikversion" Toyota tillhandahåller tror jag. Inbillar mig att inga sådana rullar i Sverige.

Invincible är "samma" de tidigare kallat "Business", undantaget att den i Invincible har MultiTerrainSelect, luftfjädring och (tror jag) även elstyrd tredje sätesrad.

De flesta Business-sålda modeller har tillvalen MultiTerrainSelect och 360-view i Sverige, utifrån den annonser jag sett sista åren.

Jag tror inte du lyckas läsa dig till korrekt info om alla specifika funktioner kring "körsystem", som A-Trac, DAC och allt likn. Detta är för komplext och är oftast fel angivet i beskrivningar och annonser, undantaget Toyotas egen instruktionsbok.

Alla bilar här i Sverige har alla elektroniska hjälpmedel som dessa skulle jag tro. Har inte sett någon som inte har det. Kolla i interiören efter den lilla ratten/vredet för MultiTerrainSelect. Har den det så har den allt annat.

Håll däremot koll efter om bilen har låsbar mitt och bak-diff.

Skall du bygga om bilen med annan fjädring/höjning etc vill du kanske inte ha luftfjädringen.

Luftfjädringen har jag aldrig hört någon ha problem med, om inte bilarna har väldigt många år på nacken.

Att ta ur sätena tar ca 15-30 min och en hylsnyckel. Samma att sätta tillbaka, + 25% kanske.

Golvet blir plåt-rent. Dvs inget innergolv kvar, och heller ingen ljudisolering då. Man erhåller 10-12cm extra lasthöjd.

• Like 4