Jump to content

Kallsvettas - kylarvätska försvinner i rask takt.


Recommended Posts

Hola! 

 

Ett problem kommer sällan ensamt - skulle byta kontakt till släpvagnen förra veckan och så började nått gå emot vänster framdäck dagen innan så då blev det kontakt, ok och belägg runtom... det var nog dags. 

 

MEN - en vecka till fjälls senare så skulle vi idag åka hem från dalarna. 

Efter 6-8 mil märker jag att det kommer rök från främre delen av motorhuvsspringan (körde ca 100 på en backig väg) och värmen på motorn började röra sig uppåt lite grand, men så dippade den ner igen... stabiliserade sig. Bestämde mig för att köra långsammare och röken försvann när jag låg i 80 ungefär.  

Stannade totalt två gånger på vägen ner till Stockholm och fyllde fullt med glykol/vatten - på första stoppet passade jag på att fylla olja också då den var låg; men oljenivån har hållit sig stabil sen 50mil tillbaka.

När vi kom hem nu var det tomt i kylartanken igen så jag fyllde på. Men då ska jag nämna att jag brassade på lite sista timmen från Enköping också. ca 100-110. Lite rök kom allt. Men temp-mätaren i motorn höll sig helt stilla på mitten av skalan hela vägen efter sista kylarvätskapåfyllningen som gjordes i Falun.

 

När jag kom hem märkte jag att de är fuktigt i vänster hjulhus (det är snustorrt i höger hjulhus) och det är fuktigt i ett ganska stort område under expansionskärlet... på balkar, slangar etc etc.

 

Värt att nämna att jag använt bilen hela veckan i fjällen - upp till 6 mil per dag - utan att det kom rök. 

Men imorse var det å andra sidan 18minus. Och jag ska villigt (men mycket mycket skamset) erkänna att jag inte vet vad jag haft för frostskydd på kylarvätskan på sistone.

 

Mina undringar är...

- Är det så att jag åkt på förstadie till det berömda kylarfelet? Ni som haft det problemet - hur märkte ni av det?

- Topplockspackning som slaskar? - hur märker man av det? Eller visar det sig på nått helt annat sätt?

- Eller kan det vara nått så enkelt som en slangklämma som fått sig en törn samtidigt som de haft bilen uppe och bytt ok eller liknande? det ser ut som att det är en del slangar som ligger nära hjulhuset... men jag kan inte bedöma om det är slangar som går från kylaren eller nått annat. 

- Eller har någon av er andra varit med om nått liknande som visar sig på detta sätt? 

- Eller helt enkelt att det varit för dåligt frostskydd i kylarvätskan så nått fryst där. (inga problem att starta bilen imorse.)

 

OM det är så att hon inte åkt på nått som inte är reparerbart så kommer jag nog byta kylare nu bara för att vara på den säkra sidan så jag jag slipper känna den här kräkkänslan igen. Hon börjar betyda mycket för mig märker jag... min lilla LC90 som snart varit hos mig i 8 år. Min 6e familjemedlem. 

 

Tack för alla inspel och alla kloka tankar ni kan dela med er av.

 

Cw

 

Edited by CarlGustaf
Link to comment
Share on other sites

Vilken motor? 2.4 och 3 literdieslarna hade tidigare kroniska problem med topplocken, där det blir en spricka vid avgasventilen fjärde cylindern.
Men tror det var åtgärdat från typ -96 och framåt. 

 

Edited by priffe
Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, priffe säger:

Vilken motor? 2.4 och 3 literdieslarna hade tidigare kroniska problem med topplocken, där det blir en spricka vid avgasventilen fjärde cylindern.
Men tror det var åtgärdat från typ -96 och framåt. 

 

Tack för svar!
Bensin och automat och det är modell 2001.

 

cw

Link to comment
Share on other sites

Termostaten är tydligen problemet... just nu känns det skönt att det inte var värre.

Byter man bara termostaten då? eller hela termostathuset? 

 

Verkstaden sa att de hade väldigt svårt att hitta termostat till bilen - när jag kollar på skruvat och bildelar verkar det finnas... men de kanske inte är rätt för LC?

 

Eller behöver man gå till Toyota direkt? Verkstaden skulle ringa dig nu.

 

Cw

Link to comment
Share on other sites

Och termostathus tar 1-2 månader att få tag i.

Kul. 
Så de testar med att byta O-ring och hoppas att det tätar kylvätska-läckaget. 

 

Nån som annars vet hur man får tag i ett temostathus snabbare än så? Nån som har nått liggande? 

 

Cw

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hur gick det för dig och din 90:a ? Har upptäckt lite av samma symptom som du, att behållaren behövts fyllas på lite men kan inte se några typiska symptom på att topp packning skulle läcka...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tjenare! Ny packning löste biffen... så allt går som det ska nu. Kaaaaanske att temostaten ska bytas ut vid servicen i år då motorn inte kommer upp helt i temp... så nått är nog lite slaskigt med den. 

 

Cw

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Väldigt sen respons från mig, men kanske det ändå kan ge ledtråd till någon. Det som hände mig, och verkar inte ha varit helt otypiskt, var en ”spricka” i en av topplockspackningarna (V6). Symptom var vit avgasrök och vätskepåfyllningsbehov typ var 100 km. Hände före 60,000km så gick på garantin.(Ja det var längesen.) Sen gick den 120,000 km till före jag sålde den.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.