Jump to content

Vad är detta?

THERMOS

Recommended Posts

Min BJ42 har stått i många år pga jag flyttat till Norge. Men nu ska den ut på vägarna snart. Är det någon tidigare ägare (Daniel? Peder?) eller någon annan som vet vad detta är för sak. Är det till extraljusen som var på före min tid? Eller något annat? Det ser inte ut som original. 

ADE66591-C318-454A-A6F8-BD1E3C5A8425.jpeg

20518C1E-3D24-4C07-94F5-5CD282D62231.jpeg

B80C7FDA-8469-426C-A3FA-EB56C31894F0.jpeg

Det ser så amatörmässigt ut så jag tänkte att det var en eftermontering. Det är 24v system och detta är kopplat till ett av de två batterierna. Ingen säkring i den svarta dosan, endast en koppling. Och sladdarna går in i en sån samlingsslang så det är väldigt svårt att följa sladdarna. 

Detta är en original kopplingsdosa som finns på alla äldre Landcruisers, åtminstone 40- och 60 serie. 

Den ena sladden är till glödningen, den andra minns jag inte vart den går till.

Det saknas också ett runt kontaktdon som ska sitta i  fästet på dosans undersida, troligen borttaget.

Vad jag har förstått så är detta inte samma som en vanlig säkring, även om det uppfyller samma funktion

---- A Fusible Link is NOT A FUSE ----
It's function is to protect the wiring (harness/circuits) in the truck from burning, melting, frying, whatever you want to call it by long time overload (excessive current draw) or a short (to ground).
It doesn't burn out from a short time high current draw but from a long time high current draw before the wiring (harness) start melting.
A Fusible Link is a piece of wire, 6 to 9 inches long with a special insulation which will not burn or melt. You can't see if it's defective or not. You can test it by pulling on both ends. If it stretches the wire inside is burnt.

• Like 1

10 timmar sedan, valdas-76 säger:

Detta är en original kopplingsdosa som finns på alla äldre Landcruisers, åtminstone 40- och 60 serie. 

Den ena sladden är till glödningen, den andra minns jag inte vart den går till.

Det saknas också ett runt kontaktdon som ska sitta i  fästet på dosans undersida, troligen borttaget.

Vad jag har förstått så är detta inte samma som en vanlig säkring, även om det uppfyller samma funktion

---- A Fusible Link is NOT A FUSE ----
It's function is to protect the wiring (harness/circuits) in the truck from burning, melting, frying, whatever you want to call it by long time overload (excessive current draw) or a short (to ground).
It doesn't burn out from a short time high current draw but from a long time high current draw before the wiring (harness) start melting.
A Fusible Link is a piece of wire, 6 to 9 inches long with a special insulation which will not burn or melt. You can't see if it's defective or not. You can test it by pulling on both ends. If it stretches the wire inside is burnt.

Det där beskriver exakt hur en säkring fungerar, med en lång utläggning om att det är en trög säkring.