Jump to content

Import av HZJ76 som flyttgods

suntrip62

Recommended Posts

Hej,

Jag bor och arbetar för tillfället i Liberia och har bland annat en HZJ76 årsmodell 2014 som bil för privat bruk. Min fundering är om jag eventuellt ska ta med bilen som flyttgods till Sverige när det är dags att flytta tillbaka till Sverige, eventuellt genom att göra hem bilen genom västafrika, nordafrika och europa.

Är det någon som har erfarenhet av att importera HZJ76 som just flyttgods och vet om det fungerar att få godkänd registreringsbesiktning med 1HZ-motorn?

Hur blir fordonsskatten på denna bil som flyttgodsimporterad?

Hur ser andrahandsmarkanden och värderingen ut i Sverige om jag skulle vilja sälja bilen så småningom?

Bilen ifråga är som sagt en HZJ76 årsmodell 2014 med ARB Heavy duty bull bar och WARN vinsch, ARB rear replacement bar och dragkrok, ARB Air Lockers fram och bak och en del annan trevlig extrautrustning.

/Christian

Bilen registrerad i Liberia?
Kan den registreras som flyttgods, kanske. Men antar att den är byggd för Afrika och inte skulle klara EUs krav. Bäst fråga transportstyrelsens enhet för registreringsbesiktning i Borlänge för direktbesked. https://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/sok-ts-foreskrifter/?RuleNumber=2010:106&rulePrefix=TSFS
Annars en utmärkt bil med stark efterfrågan i EU.

Om du har ägt den och brukat den i minst 1 år innan hemresa så bör det funka med flyttgods. Den blir då befriand från många krav, tex avgasrening, stöldskydd mm. 

Bilar som är intagna i Sverige som flyttgods är alltid intressanta att äga mtp möjligheter att trimma etc. 

• 5 months later...

Tack för bra svar! Jag har varit i kontakt med både Transportstyrelsen och Bilprovningen. Det ska inte vara några problem för mig att få den klassad som "flyttsaksfordon" med mina förutsättningar. Enligt Bilprovningen så är undantagen dessutom väldigt generösa och det ska inte vara några större svårigheter att få bilen registreringsbesiktigad.

Så när jag flytta tillbaka till Sverige om några år så kommer det att bli ytterligare en Land Cruiser 76 på de svenska vägarna ;-) 

20210516_113459.jpg

• Like 6

3 timmar sedan, suntrip62 säger:

Är det förresten någon som har koll på vad fordonsskatten är på denna bil efter import som flyttsaksfordon?

20210321_141420.jpg

Skatten är baserad på vikt och typ av bränsle, den påverkas inte av flyttsak eller annan typ av import. Räkna med ca 5-6000 sek per år som lätt lastbil och det dubbla som personbil.