Jump to content

Inget nav att hänga hjulet på.


Stefan_P

Recommended Posts

Nästa ämne för min bil. Som ni ser på bilderna så har jag inget nav att hänga upp hjulen på så det är sjukt störigt när hjulet hänger i sista muttern, samt skitsvårt att få dit första när det ska på igen. Nån som vet varför det är så här? 

Baktrumma1.jpg

Baktrumma2.jpg

Edited by Stefan_P
Link to comment
Share on other sites

Du har en sk Semi-float axel.

Då sitter det 1 st hjullager på drivaxeln och i bromsskölden, drivaxeln hålls på plats med ett C-clips inne i diffrensialen.

Bakaxeln med det praktiska navet är en Full-float axel. Den har 2 st koniska hjullager i navet som sticker ut. I det fallet är drivaxeln skruvad ute i navet och bara i stucken i diffen.

Skulle du knäcka en drivaxel kommer du att tappa det hjulet medans på Full-float axeln sitter hjulet kvar i navet och du kan ta dig till civilisationen utan några större problem .

 

Angående bromstrumman så kan den sitta fastskruvad med en stor försänkt skruv mellan två av hjulbultarna.

 

/ Mecki

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

27 minuter sedan, Mecki säger:

Du har en sk Semi-float axel.

Då sitter det 1 st hjullager på drivaxeln och i bromsskölden, drivaxeln hålls på plats med ett C-clips inne i diffrensialen.

Bakaxeln med det praktiska navet är en Full-float axel. Den har 2 st koniska hjullager i navet som sticker ut. I det fallet är drivaxeln skruvad ute i navet och bara i stucken i diffen.

Skulle du knäcka en drivaxel kommer du att tappa det hjulet medans på Full-float axeln sitter hjulet kvar i navet och du kan ta dig till civilisationen utan några större problem .

 

Angående bromstrumman så kan den sitta fastskruvad med en stor försänkt skruv mellan två av hjulbultarna.

 

/ Mecki

Jahapp! Där ser man. Så ingenjörerna tyckte det var en bra idé att hänga hjulen i bultarna?  Nej, det sitter ingen försänkt skruv som håller fast.

Link to comment
Share on other sites

 Man kan knappast tro att ingenjörerna på Toyota var dumma eller så när dom konstruerade dessa bilar :) Visst är semi-float axel inte lika 'bulletproof' som full-floater men det har inget med pinnbultar att göra. Drivaxelns lager (som iofs är ganska väldimensionerat) har ingen inre lagerbana utan själva drivaxelns yta utgör detta. Slits den ytan så måste man byta allt. reparera drivaxeln. Men det är mycket till  innan man behöver göra det. Att det saknas nav som skulle centera fälgen har ingen större betydelse, 6 st pinnbultar räcker gott och väl. Spacers har inget nav heller..

 Det ska finnas 2 st gängade (M8) hål på bromstrummans anliggningsyta, skruvar man in två bultar så kommer trumman att lossna. Se bara till att gängorna är hela och inte rostiga, går bultarna trögt så måste processen avbrytas och gängorna rensas. Det funkar bra att knacka lätt, värma försiktigt och spraya med rostlösare, bara att prova fram.

Edited by valdas-76
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.