Jump to content

Hilux18

HiluxES

Recommended Posts

Hej!

Precis blivit ett med en mer eller mindre ny Hilux -19. Sitter skärmbreddare på den och jag skulle därför vilja montera spacers så att det ser vettigt ut. Enbart en utseendefråga, ren fåfänga. Var är nackdelarna med spacers? Klurar på exempelvis Truckers som är 30 mm.

Tacksam för åsikter!

Hej,

Tur du frågar efter åsikter, för fakta har jag inte 😉

Internet verkar ganska delade ang spacers vara och icke vara, själv har jag fokuserat på de personer på Youtube som sagt att det inte är några problem. 
Det viktiga är väl som vanligt att man monterar allt noggrant (eftersom du inte kan kontrollera bultarna till spacern efter att hjulet monterats).

Jag har en bil med 18mm spacers monterade från fabrik, så det skall nog vara OK med 30mm till Hiluxen 👍

Om man tittar på hur en axel, stel avlastad eller tex IFS, är konstruerad så har du två hjullager. Ett stort som tar lodräta laster och ett litet som tar sidolastet i tex en sväng eller om bilen lutar. Det stora sitter längst in och det lilla utanför. Med spacer eller en fälg med offset som flyttar däcket ut från bilens centrum kommer hjullagren att byta "arbete" med varandra och det lilla lagret får ta den lodräta lasten. Det lagret är inte dimensionerat för de belastningar som det utsätts för och man riskerar kortare livslängd med ev stillestånd som följd. Visst ser det fräckt ut med mycket däck som sticker ut, men det kan kosta i längden. Vid overlanding eller om man av annan anledning är extremt beroende av en bil som fungerar i alla väder så är det klokt att behålla standard spårvidd. 

Naturligtvis finns det anekdoter om de som kört många mil och år med fel offset, men hade tillverkaren tyckt att det var en bra ide, så hade nog bilen haft häftig offset från början. 

• Like 1