Jump to content

Antagligen startmotorn... tacksam för tips!

Henriklof

Recommended Posts

Hej.

Utmaning. Har en D4D -10 (aut). Skulle iväg imorse och satte igång dieselvärmaren ca 30 min innan avfärd. Kommer ut till bilen, stänger av dieselvärmaren och ska starta bilen. Motorn går inte igång. Startmotorn surrar, men motorn kommer inte. Det verkar inte vara batterierna, då alla lampor och belysningar tänder som de ska.

Någon som har en idé? Bilen funkade utmärkt bra sist och varje gång innan dess... Nyligen servad. Den har aldrig tidigare strulat när jag använt dieselvärmaren.

Fick ett tips om att det kunde vara solenoiden, men det är fan inte lätt att komma åt och knacka på startmotorn... Och att rulla en automat är ju sällan populärt.

Please help!!

Tack på förhand!

//Henrik

Hej.

Jag skulle också satsa på startmotorn, det vill säga solenoiden, eller det som skjuter in drevet.

Finns nog ingen genväg, knacka kan ju fungera, men då står du där igen, förmodligen när det är minst lämpligt.

Så, om batterierna är bra, så skulle jag plocka loss startmotorn, och börja där.

/Tobias

• Thanks 1

8 hours ago, priffe said:

Sätt på helljuset. Starta. Dippar helljuset drar startmotorn ström annars inte.
Fel i batteri - batteripoler - anslutningar - kabel - startmotor

Hej!

Tack för svar!

Ledsen för en korkad fråga, men om helljuset inte dippar, är det fel på startmotorn?

/H

On 12/3/2020 at 9:24 PM, Hannu said:

Hej.

Jag skulle också satsa på startmotorn, det vill säga solenoiden, eller det som skjuter in drevet.

Finns nog ingen genväg, knacka kan ju fungera, men då står du där igen, förmodligen när det är minst lämpligt.

Så, om batterierna är bra, så skulle jag plocka loss startmotorn, och börja där.

/Tobias

Hej Tobias!

Tack för ditt svar! Jag har fått för mig att man kan ha osis med just solenoiden - att den helt enkelt kan stanna i en olycklig position vid tillfälle och att knackningar kan lösa det problemet. Har jag missförstått detta? Startmotorn har hittills inte på något sätt visat att den är påväg att ge upp, så det känns märkligt att den helt plösligt bara dör. 

Tack på förhand!

/Henrik

Hej.

Ja, man kan ha otur med den, men min erfarenhet är att det är ett tecken på att någonting är "på gång".

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på LC:n, har inte haft isär den, men oftast så är det så att solenoiden skjuter in drevet i startkransen, och när det är längst in i sitt läge, så sluter den ett kontaktbleck som börjar dra runt startmotorn.

Det jag oftast har råkat ut för är att solenoiden kärvar så den skjuter inte drevet ända in, och då sluter den inte heller kontaktblecket, och då börjar aldrig startmotorn att dra, den verkar alltså död.

Lite fukt, som blivit till rost i solenoiden har varit mina problem tidigare.

Hoppas att du hittar lösningen, och skriv gärna vad det var.

/Tobias

• Like 2
  • Thanks 1

11 hours ago, Hannu said:

Hej.

Ja, man kan ha otur med den, men min erfarenhet är att det är ett tecken på att någonting är "på gång".

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på LC:n, har inte haft isär den, men oftast så är det så att solenoiden skjuter in drevet i startkransen, och när det är längst in i sitt läge, så sluter den ett kontaktbleck som börjar dra runt startmotorn.

Det jag oftast har råkat ut för är att solenoiden kärvar så den skjuter inte drevet ända in, och då sluter den inte heller kontaktblecket, och då börjar aldrig startmotorn att dra, den verkar alltså död.

Lite fukt, som blivit till rost i solenoiden har varit mina problem tidigare.

Hoppas att du hittar lösningen, och skriv gärna vad det var.

/Tobias

Hej igen och tack för svar!

Jag testar och återkommer!

/Henrik