Jump to content

Bilbatterier till LC200

Fredrick

Recommended Posts

Hej, ny på forumet. Jag har en LC200 årsmodell 2011 som gått 12500 mil som jag haft i ett par år nu och är otroligt nöjd. Körde tidigare Landrover Discovery 3 men tröttnade då det var så mycket problem med denna bil, och har sedan 25 år tillbaka drömt om en LC efter att ha kört LC80 under ett års tid i Uganda när jag arbetade där .

Min fråga är angående hur ni tänker runt byte av bilbatterier. Min LC200 har fortfarande originalbatterier som fungerar utmärkt fortfarande, vilket jag är mycket imponerad av. Har någon på forumet erfarenhet av hur länge dessa originalbatterier håller, samt om någon lyckats få tag på nya originalbatterier, eller vad ni istället har bytt till?

Ett tips för att spara pengar är att jämföra priset på batterier med onlinebutiken Tayana batteries i UK. Jag har handlat där flera gånger utan problem, snabb leverans hem till gården och ibland oförskämt mycket billigare än i Sverige. Här är batterierna Robert köpte. https://www.tayna.co.uk/leisure-batteries/optima/8051-187/

Mvh
K

• Like 1

• 2 months later...
  • 4 months later...

Hej, också ny på forumet och hittade detta och tråden då det började bli dags att byta batterier på min LC 200. Originalbatterierna (åtminstone i min bil) är i vänster/högerutförande på polställningen så det är inte enkelt att hitta eftermarknadsbatterier som fungerar utan tråkiga omdragningar av kablar. Optima, förutom att de har ett gott rykte, erbjuder en placering av polerna så att man enkelt kan vända batteriet för att få det att passa! Efter att ha kontaktat Tayana i UK fick jag det nedslående beskedet att de slutat exportera till EU pga. krångel sedan man lämnat den inre marknaden. I Tyskland fick jag en bra kontakt med firma Batterium (www.batterium.de), som säljer OPTIMA GUL - YT S 5,5 - 975 CC för € 223,80/st. inklusive frakt till Sverige. Trots fortfarande dyr Euro blev det billigare än de priser jag fick här.

• Like 2