Jump to content

Vinsch, däck, Syncringar, Turbo.

Krilles

Recommended Posts

Projektet går sakta framåt, och nu har jag kommit till vinsch och undrar då om jag skall ha 12 eller 24voltare

finns det fördel nackdel?

Sen är det så att den skall mest hänga där för utseendets skull, kör mkt skogsväg men visst klart jag skall ha en vinsch om man glider ner i ett djupt dike.

något tips på en som är bra pris / kvalitet, skall vara med syntet för att minska vikten tänkte jag.

Vilka däck passar bäst på originalfälgarna, har tittat på Cooper STT 305/70/16, jag har Terrain Tamer fjädrar med den blygsamma höjningen 1cm fram och 2cm bak men ett gäng spacers om det skulle behöva justeras, vill ha så låg som möjligt så ungarna kommer i och ur, skulle de däcken skava mkt tro?

Finns det någon som kan rekommendera någon firma eller privat mekare för sync ringsbyte, det känns som det är dags för det.

dåligt tryck i turbon och turbinen ser ut som den är blästrad, var köper man en ny och vilket märke modell väljer man till 1HD-FT

/KrilleIMG_0314.thumb.jpeg.ce647d5a01f071a3c6adbb749dc19e34.jpeg

Hej.

Vet inte hur elsystremet ser ut på din modell.

Men har du dubbla batterier så skulle jag välja 24Volt.

Fördelen är att du får ut samma Watt-tal (effekt/kraft) ur en 24V med halva strömmen jämfört med en 12V.

Det gör att kablage och förnodligen även formatet på vinschen kan göras kompaktare.

Mindre ström, gör mindre effektförluster och att man som sagt var kan gå ner i kabeldimension.

Styrningar av relän och sånt kanske ändå kommer att använda 12V, men jag skulle absolut gå på en 24V vinsch om möjligheten finns.

Ska tilläggas att den är min personliga och teoretiska uppfattning, men det kan alltid finnas andra praktiska saker som gör att man väljer en annan lösning.

Den ser ju riktigt fin ut!

11 timmar sedan, Hannu säger:

Hej.

Vet inte hur elsystremet ser ut på din modell.

Men har du dubbla batterier så skulle jag välja 24Volt.

Fördelen är att du får ut samma Watt-tal (effekt/kraft) ur en 24V med halva strömmen jämfört med en 12V.

Det gör att kablage och förnodligen även formatet på vinschen kan göras kompaktare.

Mindre ström, gör mindre effektförluster och att man som sagt var kan gå ner i kabeldimension.

Styrningar av relän och sånt kanske ändå kommer att använda 12V, men jag skulle absolut gå på en 24V vinsch om möjligheten finns.

Ska tilläggas att den är min personliga och teoretiska uppfattning, men det kan alltid finnas andra praktiska saker som gör att man väljer en annan lösning.

Den ser ju riktigt fin ut!

Tack 

Jo den är fin för att rullat 48.000 mil, bara gått landsvägskörning i Spanien, finns inte en rostfläck på hela bilen.

den har 24v system men jag skulle kunna plocka juice bara från ett batteri men det låter klokt det du säger.

MVH/Krille

Däckstorleken bör inte vara något som helst problem. 285/75R16 eller 315/75R16 är annars de vanligaste valen av däck på en 80

Kör 12v vinsch på höger bat. Absolut inte 24v.

Turbon kan du renovera. Om du inte av någon anledning vill byta storlek eller modell av turbo.

• 2 months later...

Hade problem på min också med synkringar, speciellt växel nr 2. Tydligen vanligt efter 50.000 mil 😀. Jag tog isär hela lådan själv och bytte alla ringar och lager. Inte svårt med manualens hjälp men tar lite tid och du behöver en press (golvmodell). Skitkul när det är klart, lådan går som en dröm. Alla lager så i princip nya ut, men det blev nya ändå.