Jump to content

Vilka fjädrar ska man välja?

Jah

Recommended Posts

Funderar på att uppgradera min fjädring. Vad finns det för erfarenhet och bra tips på fjädrar. 

Jag har lådsystem med batteri i bilen. Reservhjulet bakom. Takräcke i stål 42kg och ibland tält på 55kg dvs lätt +400kg. Vill ha en höjning på 3 tum.

https://www.instagram.com/p/CAqoYP7n-82/?utm_source=ig_web_copy_link

De tippsen jag redan fått är.

Ridepro HD med deras egna extreme dämpare som har slaglängd för 4 tums höjning vilket är bra vid flex.

King Spring har så sjukt många olika varianter att välja på. Osäker på om de har 3 tums höjning?

Dobinsons verkar ha många bra recensioner. Någon med erfarentet av dem?

Jag kör med ungefär samma utrustning som du, men med 2" lyft. Jag valde OME (OME850 fram, OME863 bak) från www.euro4x4parts.com. De verkar ha King Springs på 3": http://www.euro4x4parts.com/toyota_parts/landcruiser_series_80/hdj80_4_2td_12v_diesel_1990_1995/5_suspension_steering/U/suspension_coil_spring_king_springs

IMG_0196.jpg

• Like 4

• 1 month later...
På 2020-05-28 på 13:03, paanvst säger:

Jag kör med ungefär samma utrustning som du, men med 2" lyft. Jag valde OME (OME850 fram, OME863 bak) från www.euro4x4parts.com. De verkar ha King Springs på 3": http://www.euro4x4parts.com/toyota_parts/landcruiser_series_80/hdj80_4_2td_12v_diesel_1990_1995/5_suspension_steering/U/suspension_coil_spring_king_springs

IMG_0196.jpg

Snygg bil 

vad har du för skrämbreddare?

• Like 2

17 hours ago, Krilles said:

Snygg bil 

vad har du för skrämbreddare?

Tack! :-) Det är originalbreddare som jag lappat ihop och målat med bedliner. De var rätt trasiga när jag köpte bilen, men gick att fixa med en del epoxi och två delar kreativitet...

• Like 3

• 1 month later...

Det blev King Spring efter rekommendation från både Micky på euro4x4parts och Bj42 Daniel. HHD och EHHD fjädrar som ska lyfta 2" men de motsvarar mer ca 3" fram och 3,5" bak. Bilen blev betydligt känsligare och hårdare för gupp och gropar osv. men även samtidigt stabilare. Ska köra in dem ett tag men blir ev en spacer fram så bilen inte lutar så mycket framåt. Och så ser ju mina 295or rätt så ut... 287847795_2020-07-1202_07.57-2.thumb.jpg.b2932a8c977f60aaf1005c9a92561d98.jpg

• Like 3