Jump to content

Råd om höjning, frjädring o.s.v.


Krille87

Recommended Posts

Hej!

 

Nu har man puttrat runt nått år med LC:n och trivs oerhört i denna bil. Jag har dock upplevt den lite svajig och mjuk när jag t.ex. har kajak/kajaker på taket och utrustning med mig. Jag tänkte byta dämpare och fjädrar och när jag ändå håller på vill jag höja bilen då det kommer gynna mina fiskeäventyr på dåliga/obefintliga vägar. Har tittat på euro4x4parts men jag vet inte vad som behövs då jag är helt okunnig i ämnet, jag har läst något om tough dog med king springs som ett bra alternativ/kombo. Kan någon hjälpa till med vad som är lämpligt? :) Mvh

IMG_0932.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du ska lasta mycket eller dra tungt släp så rekomenderar jag att komplettera din fjädring med ett set luftbälgar, tex coil rites. Dessa sparar bakfjädringen för mycket och hjälper till att styva upp bilen.

 

Vad blev det för dämpar/ fjädercombo från Euro4x4?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Höjningen på plats samt däcken. Dock upptäcktes en dålig spindelled höger fram så jag har beställt nya länkarmar till båda sidorna. Då bilen börjar närma sig 20 år kan det vara skönt att det är bytt inför längre turer. Riktigt nöjd med hur den känns efteråt, stadig i fjädringen. Som ny! :) 

IMG_0632.jpg

IMG_0633.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Blev nog över en decimeter högre med både ny fjädring och högre däck. :D Upptäckte dock att det kommer fett ur en damask fram efter bytet av fjädring. Vad kan det bero på, och vad gör man åt det? Jag är en okunnig som bilmekaniker men försöker lära mig eftersom, har beställt en Haynes rep.bok på engelska från Ebay så man kan fixa det mesta själv framöver.  

IMG_0631.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 4/23/2020 at 2:23 PM, Krille87 said:

Blev nog över en decimeter högre med både ny fjädring och högre däck. :D Upptäckte dock att det kommer fett ur en damask fram efter bytet av fjädring. Vad kan det bero på, och vad gör man åt det? Jag är en okunnig som bilmekaniker men försöker lära mig eftersom, har beställt en Haynes rep.bok på engelska från Ebay så man kan fixa det mesta själv framöver.  

 

Det ser ut som du saknar klammer i den änden av damasken det läcker? Annars är det nog en skada på den och man byter lämpligen innan det blir tomt och man sliter ut knuten 8-)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Hej, var hittade du manualen i pappersform? På Haynes website hittar jag den bara som elektronisk.

Inspirerande byte av fjädrar och dämpare. Min '08 har börjat få problem med luftfjädringen bak (felkod C1751 och C1761) efter 27000 mil. Väntar på att se vad det kostar att fixa. Kanske jag passar på att installera ett uppgraderingskit när jag ändå håller på.

 

 

fram.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej! Ja, det fungerar super. Nu går den stadigare än tidigare. Speciellt med lasten jag har med mig. Lådorna samt takräcket väger en del, sen kajak och utrustning på det. Men trots last känns den trygg och stabil på vägen. 😊

A429B7D4-E267-4B02-ACE5-AD72483F93FA.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.