Gå till innehåll

"Ryckig" gång 2H

Magnus H

Rekommendera Poster

Hallå!

Jag funderar över en lite underlig egenskap hos min HJ60 med 2H motor. På lägre varv, kan inte säga exakt på grund av död varvräknare men troligtvis 1500-2000, 4:ans växel i 50-60 km/h så börjar den liksom rycka/svaja, det är som att man skulle trycka ner och släppa upp gaspedalen lite kontinuerligt. Som att motorn inte kan bestämma om den ska dra eller inte. Som självsvängningar.

Lite högre varv - inga konstigheter. Den går jättebra för övrigt och är nyligen servad med alla filter. Några idéer eller nån som har lika egenskap?

Ha det!

/Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Min HZJ75 med 1HZ motorn uppför sig likadant som du beskriver, jag vet inte vad felet är men problemet  har ökat långsamt under åren. Om det är fuktigt eller kallt så minskar problemet. Har varit i kontakt med en verkstad som frågade hur långt den gått ?  29000mil sa jag... renovera pumpen fick jag till svar, men jag undrar om det inte är någon grundinställning/justering av dieselpumpen som behövs ?

Länk till kommentar

Jag tycker det känns mer som att det skulle vara nåt med gasreglaget. Det händer ju bara när man är väldig lätt på gasen i jämn hastighet. Motorn är ju så väldigt snabb på att svara på gasen och ibland uppstår detta om man kör igenom ojämnheter i vägen - när man studsat klart bland brunnslock och potthål så börjar den svaja. Förhållandet mellan gaspedal och spjäll? Typ som att motorn ruskar runt, pedalen är helt still och på så vis ändras spjället. Det borde ju inte kunna bli så men kanske vajern från början har haft en "dämpande" effekt som är borta. Jag vet att det har gamla Volkswagen på kopplingen och när den höljet på den vajern tappat sin fjädrande effekt så får man rejäla huggningar/självsvängningar vid dragläge.

Länk till kommentar

Min har samma uppförande. min gissning är att det är bränslepumpen som lever sitt egna lilla liv. På äldre pumpar (som den sitter i HJ60) finns en inbyggd bränslejusterare som ökar och minskar bränslet beroende på belastning. Jag gissar på att nått till den justeringen är slitet och då blir det lite ryckig gång vid lätt gas och låga varv. vid mycket gas och höga varv påverkas inte motorn lika märkbart av att justeringen inte lirar riktigt.

Länk till kommentar

Ok, det visste jag inte. Fast å andra sidan så är det mycket jag inte vet om denna bil än, är min första HJ60 ? Underbar bil trots rost. Den ska jag laga seriöst och sen ha bilen tills jag dör!

Jag ska försöka hitta en sprängskiss över pumpen och fördjupa mig i den. Jag börjar också tvivla på min egen tidigare gissning, något med gasreglaget. Så detta lät ju mycket mer troligt.. Stort tack för tipset! 

• Like 2
Länk till kommentar