Rylander Posted December 15, 2019 Report Share Posted December 15, 2019 Har läst på ett par olika ställen att man kan mjuka upp o-ringarna i dieselpumpen när det läcker genom att hälla i bromsvätska eller etanol i tanken. Någon som har provat detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rylander Posted December 25, 2019 Author Report Share Posted December 25, 2019 Har nu provat med att blanda in e85 i dieseln och det verkar som att det fungerar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrille Posted December 25, 2019 Report Share Posted December 25, 2019 Spännande, vilka proportioner ungefär körde du och vad blev effekten - gav sig läckaget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rylander Posted December 26, 2019 Author Report Share Posted December 26, 2019 10L e85 och 50L diesel, inget synligt läckage på dieselpumpen. Vågar inte tro på det riktigt ännu, får se hur det ser om en månad. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrille Posted January 13, 2020 Report Share Posted January 13, 2020 På 2019-12-26 på 19:35, Rylander säger: 10L e85 och 50L diesel, inget synligt läckage på dieselpumpen. Vågar inte tro på det riktigt ännu, får se hur det ser om en månad. Jag håller tummarna för dig och följer spänt om det händer något mer i den här tråden =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted January 13, 2020 Report Share Posted January 13, 2020 Det var en rejäl dos med E85 Det positiva med etanolen är också att den binder ihop vattnet i tanken, de flesta s.k. fuel dryers innehåller sprit. Har också hört att automatlådeolja har liknande egenskaper gällande tätning av läckor men aldrig testat det själv, inte heller vet vilka blandnings proportioner som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rylander Posted January 13, 2020 Author Report Share Posted January 13, 2020 Fortfarande inget läckage på pumpen, innan så läckte den en hel del. Den läckte inte hela tiden utan bara vid kallstart, det var vid den bakre gaveln som det läckte. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted January 13, 2020 Report Share Posted January 13, 2020 Håller tummarna ? Jag hade ett likadant problem med min Xantia en gång i tiden (Bosch-pump), det läckte vid pumpens gavel (började faktiskt läcka efter jag hade använt denna https://www.wynns.eu/product/diesel-system-purge/ ) så pass att motorn stannade så fort jag släppte gasen. Bytte O-ringen utan demontering av gaveln, det räckte att släppa bultarna så att O-ringen blev synlig, sedan ta bort den och trä på en ny. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rylander Posted May 4, 2020 Author Report Share Posted May 4, 2020 I fyra månader höll det tätt. Fick pytsat i ett par liter E85 i dag och vips så var det tätt igen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts