Jump to content

Motor 1KD-FTV

Landmann

Recommended Posts

Hallå där

Jag har en -13 Hilux 3.0.

Motorn har gått varm pga trasig kylare. Vad rekommenderas att göra, byta motor eller renovera den bef? 

Sen undrar jag vad man ska göra utöver byta det som är trasigt. T.ex ny kamrem, lager, packningar, sträckbultar

Med vänlig hälsning, L

Förstår inte i vilken grupp jag skulle från i, nu råkade det bli två trådar. vilken ska jag ta bort?

Hej!

Borde vara billigast att plana eller byta toppen beroende på hur mycket den har slagit sig.

Risken att blocket skulle ha slagit sig är liten, enl mig iaf. 

Begagnad motor ligger mellan 13-30 tusingar

och en begagnad topp typ 6-8 tusen

plus diverse mtrl runtomkring, packningar, olja mm

-Lägg till en ”sotningssats” alla packningar som finns på toppen

-Nya bultar till toppen

-vattenpump, är i aluminium och risk att den kan ha tagit skada

-termostat

-kamremssats om den inte redan är bytt? Är det bara några tusen mil kvar så är det lika bra att passa på. Inte mycket jobb att göra separat men allt är ändå isär vid ev toppbyte

-oljebyte x2 alltid bra att ”spola” motorn efter haveri

-glykol

några lager tror jag inte du behöver oroa dig för. Ram och vevlager antar jag du tänker på?

Beroende på om du gör jobbet själv eller lejer bort allt så kan det kanske finnas vinningar i komplett motorbyte?

• Like 1

• 1 month later...
På 2019-11-15 på 14:00, SID112233 säger:

Hej!

Borde vara billigast att plana eller byta toppen beroende på hur mycket den har slagit sig.

Risken att blocket skulle ha slagit sig är liten, enl mig iaf. 

Begagnad motor ligger mellan 13-30 tusingar

och en begagnad topp typ 6-8 tusen

plus diverse mtrl runtomkring, packningar, olja mm

-Lägg till en ”sotningssats” alla packningar som finns på toppen

-Nya bultar till toppen

-vattenpump, är i aluminium och risk att den kan ha tagit skada

-termostat

-kamremssats om den inte redan är bytt? Är det bara några tusen mil kvar så är det lika bra att passa på. Inte mycket jobb att göra separat men allt är ändå isär vid ev toppbyte

-oljebyte x2 alltid bra att ”spola” motorn efter haveri

-glykol

några lager tror jag inte du behöver oroa dig för. Ram och vevlager antar jag du tänker på?

Beroende på om du gör jobbet själv eller lejer bort allt så kan det kanske finnas vinningar i komplett motorbyte?

Hej. Sent svar med det har tagit tid att få hem den... 

När du lägger fram det så, då lutar det ännu mer mot motorbyte. Och med tanke på att ingen vet hur varm den har gått så blir jag ännu mer sugen på att byta istället för att "chansa" och laga. Enda som lockar är en helrenovering annars, om inte det är sprickor eller cylinderväggarna tagit skada!

Tack för tipset