Landmann Posted November 13, 2019 Report Share Posted November 13, 2019 Hallå där Jag har en -13 Hilux 3.0. Motorn har gått varm pga trasig kylare. Vad rekommenderas att göra, byta motor eller renovera den bef? Sen undrar jag vad man ska göra utöver byta det som är trasigt. T.ex ny kamrem, lager, packningar, sträckbultar Med vänlig hälsning, L 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted November 13, 2019 Report Share Posted November 13, 2019 När min rasade på grund av hål i en kolv så letade jag rätt på en begagnad med få mil ( färre i alla fall ). Den gamla motorn blev renoverad med nya kolvar och honad ( heter det så? ) cylinder plus nya kolvringar av den nya ägaren. Kan hända att mitt haveri var lindrigt då det inte krävdes mer men om den har skurit pga av varmgång kanske det är värre? Om du får lyft ur motorn och ställt diagnos så är vägen vidare kanske lättare att välja? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Landmann Posted November 14, 2019 Author Report Share Posted November 14, 2019 9 timmar sedan, Wiberg Sr säger: När min rasade på grund av hål i en kolv så letade jag rätt på en begagnad med få mil ( färre i alla fall ). Den gamla motorn blev renoverad med nya kolvar och honad ( heter det så? ) cylinder plus nya kolvringar av den nya ägaren. Kan hända att mitt haveri var lindrigt då det inte krävdes mer men om den har skurit pga av varmgång kanske det är värre? Om du får lyft ur motorn och ställt diagnos så är vägen vidare kanske lättare att välja? Hej och tack för svar! Spontant tänker jag att hål i kolv borde bränna på toppen och cylindern värre om den värmenyper.. men det ger lite hopp att renovera. Vad bytte du då förutom motorn? ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted November 14, 2019 Report Share Posted November 14, 2019 Kamrem och vattenpump. Förutom de obligatoriska vätskorna då. Toyota i Kungälv gjorde jobbet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts