Jump to content

Kit för handbroms och trumbromsar bak

Jele

Recommended Posts

Hej,

Jag har pratat med min mekaniker inför att han ska se över och åtgärda handbromsen som fastnar i åtdraget läge (måste gå ut och belasta vajern mellan bakhjulen med foten för att den ska släppa)

Han bad mig beställa hem delar inför nedmonteringen av bakre trumbromsar då det är där han tror att de kärvar. Han tyckte att jag skulle beställa hem bromsbackar, monteringskit och cylinder, så att vi inte blir stående utan delar och nedmonterade bromsar. Han hade erfarenhet av att delar kunde gå sönder vid nedmontering pga att de kärvar. Och de behöver bytas hur som helst. Vad hade ni beställt hem för att inte riskera stå utan delar? 

Är det någon som har tips på färdiga kit eller vilket fabrikat som är att föredra? Samt inköpsställe som kan leverera hyfsat snabbt om man betalar för sig. 

Är en KZJ73 årsmodell 95 det handlar om, med trumbromsar bak. 

Vore otroligt tacksam för hjälp. 

Tack på förhand. 

Jesper

Finns många leverantörer

hittar inte på www.skruvat.se

men finns på

https://www.autodoc.se/reservdelar/bromssats-trumbroms-74824/toyota/land-cruiser/land-cruiser-pzj7-kzj7-hzj7-bj7-lj7-rj7/3601-2-4-td-lj70-lj73?categories[0]=70

fyll i ditt regnr så hittar du till din bil

https://www.autodoc.se/reservdelar/tillbehorssats-bromsbackar-15091/toyota/land-cruiser/land-cruiser-pzj7-kzj7-hzj7-bj7-lj7-rj7/3601-2-4-td-lj70-lj73

Stiften som håller backarna på plats brukar rosta av så bäst köpa monteringssats också

pris cirka 300 + 150 kr

Jag brukar också oftast med framgång köpa delar från 

https://www.milneroffroad.com/toyota-land-cruiser-3-door-4.2-diesel-from-1990-to-1999-hzj73/catalogue/car-parts-carp

• Like 1

Tack för båda era svar!

jag hörde av mig till Micky och han föreslog en lista på delar offererat och klart för aktuellt ingrepp. Superservice och väldigt snabb respons. Rekommenderas starkt!
Med dhl express har jag det hemma redan imorgon eller fredag.

jag har ju handlat från honom innan, och alltid varit lika smidigt, så jag vet inte varför inte det dök upp som första alternativ. 

Hälsningar,

Jesper

• Like 4

Hej,

Det visade sig att vajern behövde bytas också, såklart. Det är ingen som sitter och trycker på en ny vajer 46410-60550 till en KZJ73?

Ett riktigt långskott, jag vet, men de enda som finns är en veckas leveranstid på...  :)

Hälsningar,

Jesper