ewoldern Posted October 11, 2019 Report Share Posted October 11, 2019 Halloj! Någon här på forumet som har turbo och ev intercooler på sin 1HZ och har bra, dåliga erfarenheter? Är sugen på att få dit en turbo och intercooler på min -99 (kraftigare block, vevaxel) men är lite orolig över avgastemp när man behöver dra tungt (3500kg). Har sen tidigare turbo och ic på min 2H motor, men känner att tempen skjuter iväg rätt fort när det går tungt.. Några bra ideer, länkar etc så dela det gärna här så lär vi oss alla lite mera kanske Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted October 12, 2019 Report Share Posted October 12, 2019 Hittade följande på ett annat forum: "The 1hz was not designed for a turbo, however there are many examples traveling around the country having no probs whatso ever. The extra boost provided by the turbo can result in cracked pistons, blocks and heads, one way of preventing this from happening is to fit the turbo pistons, conrods and bearings to strenghten the bottom end from the hdt factory turbo motor. A lot of 1hz owners ditch the ol hz and replace them with the hdtft or hdtfte factory turbo motors but these are up would of 9k just for the engine. Check out lcool, theres a fairly indepth thread titled should i turbo my 1hz, some good info there. My 100 series has the 1hz with turbo and was great until the turbo let go and caused some engine damage, im going down the turbo kit rebuilt as i can afford a transplant." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted October 13, 2019 Report Share Posted October 13, 2019 (edited) Det räcker inte med kolvar och vevstakar, vill man att allt ska fungera någorlunda korrekt så måste man ha en dieselpump från 1HD-T med boost compensator, annars blir det svårt att justera mängd bränsle som ska sprutas in. Rätt sorts spridare måste man ha med. Är nog lättare att komma över en fabriksbyggd turbomotor... Edited October 13, 2019 by valdas-76 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted October 14, 2019 Author Report Share Posted October 14, 2019 13 hours ago, valdas-76 said: Det räcker inte med kolvar och vevstakar, vill man att allt ska fungera någorlunda korrekt så måste man ha en dieselpump från 1HD-T med boost compensator, annars blir det svårt att justera mängd bränsle som ska sprutas in. Rätt sorts spridare måste man ha med. Är nog lättare att komma över en fabriksbyggd turbomotor... Som jag förstått det så sitter sådan pump dock på en del av 1HZ:orna, min har det locket med justeringsmöjlighet och slangnippeln pluggad på toppen från fabrik. Såg någon tråd på ih8mud om det men man är ju dålig på att spara saker man hittar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valdas-76 Posted October 14, 2019 Report Share Posted October 14, 2019 13 timmar sedan, ewoldern säger: Som jag förstått det så sitter sådan pump dock på en del av 1HZ:orna, min har det locket med justeringsmöjlighet och slangnippeln pluggad på toppen från fabrik. Såg någon tråd på ih8mud om det men man är ju dålig på att spara saker man hittar Då underlättar det en hel del. Men motorns innanmäte måste bytas i vilket fall som helst, vilket lär vara dyrt med originala delar... Finns f ö mycket information om detta på land-cruiser.ru, men det är på ryska såklart 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts