Jump to content

Växellåda modifiering

matt_tiger

Recommended Posts

Jag hörde från en annan användare att de haft flera dyra ras på växellådan på sin 70 serie Pickup. Kör själv en BJ75 med manuell låda och läste någonstans här att det finns de som har problem med att olja läcker över till växellådan från fördelningslådan och att det gick att göra en modifiering. Har ingen lust att det ska rasa.

Har någon koll på vad man gör eller länk till en sådan tråd här.

Den lådan är en riktig arbetshäst som tål en hel del men om det inte byts olja eller om det är för lite olja i fördelningslådan kan du få problem.

Oljan i från fördelningslådan kan pressas upp till växellådan.

Kolla oljenivåerna i båda växellådorna. Se till att ventilationen till fördelningslådan inte är igensatt.

Om den pressar över olja till växellådan så kommer det rinna ut då du öppnar på fyllningen på växellådan. Du kan lätt montera en slang i mellan påfyllningarna så rinner den tillbaka av sig själv. Använd GL4 inte GL5.

Om lådan slår, viner eller hoppar ur växlar kanske det är dax för en renovering. Vilket i sig inte är svårt, det tyngsta jobbet är att lyfta ned dem :)

17 timmar sedan, matt_tiger säger:

Tack, mycket bra info. 

Ska kolla upp det snarast så jag återkommer med hur det såg ut.

Ska gå igenom en massa grejor på bilen så det kommer nog mer frågor. 

Behöver du ett färdigt kitt med slang och kopplingar så har jag ett liggande. Kom inte till användning för min del. 

• 2 weeks later...

Låter toppen med ett färdigt kit, återkommer när jag kollat hur allt ser ut.

Tänkte nu i helgen göra ett försök och gå igenom växlar och lådor men jag har bara en digital version av reparationsmanual.

Finns det någon som har en owners manual eller ägarmanual eller vad det kan heta. Skulle behöva något mer lättläst där det inte bara tas upp hur man river isär och renoverar allt.