Gå till innehåll

Oljud från??


SID112233

Rekommendera Poster

Lägger ut ett huvudbry jag har på min Hilux 3,0 automat från 2012 med 18000 mil på mätarn

 

När jag låter bilen rulla ”fritt” (medlut) kommer ett oljud fram som låter som ett lagerljud, dock inte som ett hjullagerljud. 

Listar lite parametrar:

-uppstår vid frihjulsrullning från ca 100km/h ner till 80km/h sedan försvagas ljudet och normalt vägljud mm övertar. 

- varvtals och växeloberoende

- spelar ingen roll om jag svänger på ratten för att belasta/avlasta hö el vä sida

-är tydligt

- gasar jag försvinner ljudet direkt och återkommer direkt gaspedalen släpps

-försvinner så fort jag lägger i 4H och kommer tillbaka när jag lägger ur 4H

-ingen skillnad på ljudet när jag kör med maxlast

-upplever att ljudet sakta har tilltagit sedan nu i vintras

 

följande är bytt i samband med felsökning eller övriga diverse rep/förbättringar utan resultat:

-hjullager bak hö o vä

-däck BFG A/T

-stödlager på kardan

-samtliga oljor i vxllådor och bakaxel i år utom framaxel som gjordes förra året

-bromsar fram, skivor och klossar

-bromsar bak, rengöring.

-smörjt kardanknutar

-vattenpump, kamrem m spännare och fläktrem

 

 Någon som har en ide eller tips?

 

mina misstänkta på oljudet är:

-differentialen i bakaxeln, innre lagren eller kronhjul/pinjong

-ev frihjulslager i automatlådan om sådant finns på denna låda?

-något lager i fördelningslådan

 

mvh Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Inget bekräftat än men jag misstänker starkt något av lagren i diffen. Har en nyrenoverad diffklump som jag ska byta till snart. Diffbromsen är utsliten också så det fixas till samtidigt iom bytet. 

Återmatar hur det gick efter diffbytet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Då är oljudet borta. 

Efter byte av differentialhus på bakaxeln blev det tyst. Vid inspektion av den gamla ”klumpen” så visade sig att difflagren är ganska mycket spel i tillsammans med mycket spel mellan pinjong och kronhjul. Alla kugghul va överlag lite slitna, men det va allt spel som orsaka oljudet alla gånger. 

Bonus på denna billiga reparation blev en Diffbroms på bakaxeln. Alltid något. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt säker, servicen är gjord enl schema så utebliven service handlar det nog inte om. Jag har tänkt att ev renovera upp den gamla diffen och kansle kommer fram till någon bra anledning då?

 

Vid en snabbare översyn ser det ut som att Spelet i lagren är både i själva lagret och mellan ytterlagerringen och lageröverfallet, vilket kan vara detta som även känns mellan pinjong och kronhjul?

 

Känner till en likadan Hilux som hade en annan ”symtom” på sin bakaxel men liknande glapp när den byttes mellan lager och gods. På den troligtvis gjutfel i godset från bilen va ny. Misstänker att även min diffklump kan va ett måndagsex? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.