Chrille Posted August 23, 2019 Report Share Posted August 23, 2019 Hej, tänkte höra om någon av er har någon tanke angående ett märkligt fel som uppstått i min bil. Det började med en karbonkopia av en händelsen i en äldre tråd jag hittade här på forumet; nämligen med en bil som plötsligt går upp i temperatur under körning uppför ett norskt fjäll, vilket avhjälptes genom att termostaten plockades bort och resan fortsatte utan några som helst ytterligare problem. ny thermos köptes in och monterades (dock efter att den gamla provkokats och verkade fungera men eftersom felet med stigande temp kvarstod), liksom nytt kylarlock då det gamla såg ut som fan. efter några turer med lite ytterligare tempökningar och utebliven kupévärme verkar bilen nu ha stabiliserat sig på en temp som den håller stadigt när den står och tuffar på tomgång, när man pyser iväg och kör med bilen så sjunker tempen något och kupevärmen blir stadigare (svajar något på tomgången). Var som förbryllar mig en aning är att den temp som motorn lägger sig på vid tomgång ligger strax under rödmarkeringen, vilket synes mig väldigt högt. Kan det vara så att jag ännu inte fått ut all luft ur systemet och att det är någon sådan ficka som ligger och spökar och genererat den svajande kupevärmen på tomgång? Har reflekterat en del kring risken att det kan vara toppen som spruckit eller packningen som gått men då jag varken kan se olja i vattnet eller gegg i oljan så vill jag utesluta enklare grejer först Är det någon som tror något om detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted August 23, 2019 Report Share Posted August 23, 2019 Jag hade liknande fel i min gamla Bj75.... Men för min del kom det lite sporadiskt... jag bytte kylare då den ändå var risig och för min del så blev det inte återkommande.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrille Posted August 24, 2019 Author Report Share Posted August 24, 2019 11 timmar sedan, adventura säger: Jag hade liknande fel i min gamla Bj75.... Men för min del kom det lite sporadiskt... jag bytte kylare då den ändå var risig och för min del så blev det inte återkommande.... Det låter ju vettigt att kika närmare på, tack så mycket för tipset! Jag kanske ska prova köra en omgång med maskindiskmedel och se om det är några avlagringar som ligger och cloggar igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SID112233 Posted August 25, 2019 Report Share Posted August 25, 2019 Lite allmäna tankar om kyl och värmeproblem från div tidigare bilar. Dålig kylförmåga på kylet pga täta kanaler, för få lameller mellan kanalerna. Igensatt värmepaket, med sporadisk värmeförmåg: ta en trägårdsslang koppla mellan varmvatten och rätt på inloppet/utloppet på värmepaketet. Pyttelitet hål i topp eller toppackning så det sipprar ut tillräckligt mycket avgaser för att störa vattenflödet i systemet. Kan ev få utslag på en avgasmätare i expansionskärlet. Vattenpumpens vingar är i plast och har gått av. Givetvis termostat. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrille Posted September 11, 2019 Author Report Share Posted September 11, 2019 Nu verkar det hela vara stabilt igen och arbetstemp ligger stadigt på en mer normal nivå. Jag gjorde ytterligare några startcykler på bilen för att ge eventuell kvarvarande luft en chans att hitta ut och det verkar som att detta löste problemet. Jag gissar att det huvudsakliga problemet var det sletna kylarlocket och att systemet inte höll trycket ordentligt - men har inte uteslutit att det kan finnas fler bidragande faktorer som också bör ses över. Bilen har vad jag förstår inte körts i någon större utsträckning under åren innan jag köpte den så jag misstänker att det är en del krämpor som behöver identifieras och behandlas innan hon är helt kurant igen. Tänkte att jag skulle försöka följa råden jag fått i tråden i övrigt och gå igenom kylsystemet vid tillfälle. Men först ska jag köra Crooser, den har stått stilla på tok för mycket i sommar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts