Jump to content

Köpråd 70


Andreas70

Recommended Posts

Hej! 

 

Jag funderar på att köpa en lj70 / kzj70. 3.0 l. Årsmodell mellan 94-98. 

 

Hur är de att köra på asfalterad väg? upp till 80-90 km/h. Det står på flera ställen att de inte byggda med någon tanke på komfort men hur illa är det egentligen? 

Jag har kört  Lc 80 i samma årsintervall som jag tyckte var bekväma men vet ju den modellen skall vara mer bekväm att köra.

 

Vilka eventuella modifieringar kan man göra som påverkar komforten? Fjädringar osv?  

 

//Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jag kör en KZJ73 -94

Med 33:or går det ok att köra i 90km/h (gps mätt) utan problem. Blir lite surrigt över det, har för mig att den varvar ca 2400rpm vid 90. 2000rpm vid 80.

Visst känns känns de solida axlarna och snäckstyrningen, det är ingen asfaltsraket. 

Sitter bilsteindämpare och OME fjädrar på min som ger riktig bra komfort. Mjuk och följsam men håller emot bra vid större ojämnheter och kurvor. 

Med lite lägre lufttryck i däcken flyter den fram på dåliga skogsvägar. 

 

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sent svar kanske men även jag har en KZJ73 från 95, höjd med OME dämpare och fjädrar, styrdämpare och 33” Cooper Discoverer STT Pro 12,5” breda.

 

Till en början måste jag erkänna att den var något skräckinjagande att köra i motorvägshastigheter då den spårar en del, vilket var ovant först, men det beror snarare på de breda däcken i mitt fall. Jag upplevde inte alls samma spårkänslighet med vinterdäcken som är 31” och betydligt smalare. 

 

Komfortmässigt så klagar jag inte så ofta, varken jag, fru eller 3-åring. Möjligtvis att längre turer på 5-6h mellan Stockholm och Skåne i mer eller mindre ett sträck är lite dryga för ryggen. Det enda som är en nackdel i min mening är att det är lite jobbigt att prata mellan förarsäte och baksäte i högre hastigheter över 90-100. Det är egentligen den enda anledningen till att vi funderar på att sälja den. Jag brukar också ta det lite lugnare på 120 väg och ligga 10 km under hastigheten men vill man hänga med i 120 så går det, även att den varvar ganska högt då som Tjarnstrom skriver. 70-80 landsväg är den som bäst dock, förutom mindre vägar, traktorspår och terräng då :)

 

Jag vet inte om det var till någon hjälp direkt men min upplevelse är att komfortmässigt inga problem men ljudnivån lite tråkig om man kör längre sträckor på motorväg och man inte kan sitta bredvid varandra i framsätet. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Om komfort är viktig är det nog fel bil.

Perfekt för lugna utflykter, skogskörning men längre sträckor blir det tröttsamt. 
Ska sätta på smala 32" tror jag. Större gillar nog inte L-motorn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.