Jump to content

Någon annan som märkt av detta fenomen?

seww

Recommended Posts

Okej, så jag har ägt 2 st Jeep Cherokee XJ, 1 Hilux, 1 Highlander, 1 RAV4, 1 Corolla, 1 Subaru Leone, 1 Volvo 142 och nu till sist 1 Land Cruiser.

Alla utom en av dessa köptes på lån, Hiluxen, men alla andra har jag köpt kontant och ägt till 100%. Vilket jag tror är väldigt ovanligt bland bilägande idag, nog måste majoriteten av människor i Sverige köpa bil med lån, då de flesta inte vill köra en 10 år gammal bil. Låter väl rimligt?

De flesta vill inte heller ha en bensinslukare eller riktig 4x4 etc. De vill ha motsatsen till en Land Cruiser eller Jeep, typ.

Men det jag inte förstår mig på människor, är tjatet om förbrukningen! Helt otroligt. Okej att bensin/diesel är dyrt som satan här, visst. Men det är fortfarande billigare att köpa och köra en Land Cruiser från 99 med en V6:a än det är att köpa en ny bil, oavsett märke, där du ska amortera mellan 2-3000 kr/månaden med ränta osv, plus bränsle. Okej att den nya bilen drar långt under litern, men för 2000 kr kör man ju ganska många mil med en Land Cruiser t ex. Och skillnaden mellan 0,6 l/mil och 1,2 l/mil är dubbelt, men ändå inte rysligt farligt. Med tanke på att man kör en 2-tons stållåda osv.

Väldigt få gnäller om en hög månadskostnad på bilen med lånet, men fyyy fan om den drar lite mer än genomsnittsbilen. 

Haha ser vilken harang det blev. Tror jag bara behövde skriva av mig och se om någon annan stött på samma sak. 

Hursomhelst, ska nog försöka jobba ihop och spara till en nyare Land Cruiser när vi är redo att köpa nyare. Ska försöka ta hand om denna skönhet så länge vi orkar.

• Like 2

Helt rätt seww , men i dagens samhälle handlar det mycket om status och flashiga grejer...Bor man i ett nybyggt villakvarter så vill man knappast ha någon äldre bil på uppfarten. För dom med bättre resurser duger inte Audi eller BMW längre, det är Tesla (helst model S) dom vill ha :D  Det blir väl intressant att se hur kommer det att gå för dom när nästa finnanskris kommer. Visserligen är många nya lyxbilar skrivna på företag men ändå...

• Like 1

Jo det där med status... 

Folk är så himla oroliga vad andra ska tycka om dem, om det handlar om åsikter eller vad som står på gården, löjligt samhälle.

Å ena sidan gillar jag Tesla, men dyra som satan och det verkar inte gå bra för dem heller. Elon Musk är också en karaktär :)

Sen är väl privatleasing det nya också, man hyr en bil i 3 år. Smidigt säkert, men äh. Jag vill äga mina saker.

Jag kan inte annat än att hålla med...

sen finns det en annan aspekt som alltid kommer upp.... miljövänlig... men det är ju också en intressant sak.

Kolla utsläppen och resursåtgången för att tillverka en bil och inte minst ett batteri....

Jag har nöjet att varje sommar kunna avnjuta vår störste bilträff i Sverige, Summermeet. Jag var och kikade på finbilscruisingen för ca en månad sen, och i år hade dom en mycket bilkunnig herre som berättade om bilarna när dom passerade... å jag tror f.n han kunde allt om alla bilar i världshistorien.....

Men innan cruisingen började så var någon representant från Västerås stad framme vid mikrofonen, hon sa att hon tyckte att det var en trevlig träff men att det kanske är bättre att man åtminstone till vardags i stället kunde köra en elhybrid..... Å jävlar vad hon blev sågad när kommentatorn tog upp att han körde en bil från 20 talet även till vardags och att han hade ägt den 30 år.... visst den drog dryga litern men om man jämförde råvarubesparingen och att det inte varit några ytterligare utsläpp från tillverkning, så var hans bil med mer än 100 års livslängd en  betydligt mycket bättre miljöbil än hennes.....

Lite offtopic kanske, men kul var det! Låt våra gamla slitvargar leva länge :) 

• Like 6

Haha jo det är sant. Väldigt miljövänligt o köpa nytt. Jobbar inom gruvindustrin och brukar fråga miljömuppar vad deras nya telefoner består av. Utan råvaran från jorden kan de glömma en ny telefon... 

I mångas värld finns det bara en sida..

• Like 4