Jump to content

Vilken eftermarknadsdragkrok ska man ha till 120?

Dcd

Recommended Posts

Jag står i begrepp att inhandla dragkrok till min 120. Jag har inte ens frågat Toyota för jag misstänker att de tar en stor slant för fabrikskroken. Men vilken eftermarknadskrok ska man välja? Jag har kollat Thule Brink men de verkar bara ha fasta varianter som passar både 120 och 150. De avtagbara passar bara till 150. ☹️ Sen finns det Alexo ATS (svenskt), Auto Hak (polsk firma), Umbra Rimorchi (italienare) som har avtagbara. 

Innan jag går vidare tänkte jag fråga om erfarenheter här på forumet. Vilka krokar gillar ni? Och stör man sig på en fast krok i vardagen  när man lastar där bak?

Några jag tittat på:

Fast tvåbultshistoria från Thule Brink. 

https://www.dragkrokslagret.se/fast-dragkrok-tvabult-toyota-landcruiser-120-5-dorrar-j120-thule-brink-410500

Alexo ATS. De påstår att den klarar 3000kg utan att förstärka dragbalken. Hm!

https://www.dragkrokslagret.se/avtagbar-dragkrok-horisontell-toyota-fj-cruiser-land-cruiser-land-cruiser-alexo-664-0031

Auto hak. Hur är precisionen på denna efter några svenska vintrar?

https://www.rameder.eu/towbar-detachable-113144-04978-1.html

Jag har en orginalkrok om det är intressant. En 10 pack Norrlands Guld folkisar tycker jag nog den är värd om du vill ha den. 

Jag har 4-kantsfäste på min med drag konstant på, stör inte lastning alls. Hjälper snarare när jag grejar m taktältet ( står på det ).  

• Like 3

Fyrkantsfäste har jag också kikat på. Känns som det mest flexibla, men vilka tillverkar dem? Jag har mest hittat Hayman Reese från down under men de verkar inte vara godkända i EU (alt väldigt ovanliga). Får man fråga vilket märke det är på din fyrkantare?

Orginalkroken känns inte som den sexigaste men för ett lock Norrlands så är det ju klart prisvärt! Frågan är vilken dokumentation som finns med, för att lugna Señior besiktningsman... Om något har du väl norska papper gissar jag? Jag kan leverera ölen väl kylda och med citronklyfta för krok med dokumentation ?

Det vore faktiskt ingen tokig idé att börja med ett orginaldrag medan jag sparar ihop till det norska fyrkantsfästet. Det såg riktigt välgjort ut på bilderna hos Arctic truck!

Fäster du in den i fyrbultsplatta, typ som på bilden nedan? Eller har du lyckats gömma fyrbultsanordningen bakom kofångaren? Har inte haft loss kofångaren o tittat så jag vet inte hur mycket plats som finns där. För mig som har reservhjulet undertill så är det nog inte så mkt plats ?

Hojta till om du har plåten kvar, då är det intressant!

Screenshot_20190728-205721_Chrome.jpg

Nja, det mesta är custom på min bakfångare så mitt 4-kantsfäste är bultat rätt i bakfångaren. Plasten försvann för många år sedan och blev ersatt av en i rent stål.

Börjar leta plåt i morgon, vet att jag såg den för inte jättelänge sedan.  

13 timmar sedan, Dcd säger:

Ja, jag lutar åt den installationen också! Fast jag väntar lite till i hopp om att Wiberg hittar sin gamla krok o plåt. :)

Han den där Wiberg ja... Kroken har jag koll på men det verkar som om jag i min enfald har skickat typ-plåten under någon städning i garaget. Jag gick till och med igenom sop-påsen men den gång ej...

Kanske Toyota kan vara behjälpliga med en ny plåt?

Ja, jag får kolla med Toyota i veckan. Någonting säger mig att det kommer vara en återvändsgränd, men värt ett försök!

Om någon känner till någon annan som plockat av orginaldragkrok och har krok och plåt liggandes så finns det ju en möjlighet att byta denna mot ett gäng kalla Norrlands! 

Ser man på! Good hunting!

Jag befinner mig i Gbg. Får väl fundera på kontakt i Oslo som kan vara behjälplig. Själv har jag nästa Oslovistelse i december, men vore ju gött att klara av det innan dess. TBC!