Gå till innehåll

The Mean Jean Machine

seww

Rekommendera Poster

Sådär ja, då blev man med Land Cruiser. Trodde faktiskt aldrig den dagen skulle komma med tanke på det höga priset de har, både som ny och begagnad. Men nu råkade denna pärla komma ut nära mig och till och med i rätt färg.

Tur också att frugan alltid velat ha en :)

Hade min drömbil, en 2010 Hilux, men sålde den när vi flyttade utomlands, plus att jag hade ett lån på den, usch.

Men måste säga att LC:n känns enormt mycket mer rejäl. Sjukt.

Kommer dock inte bygga den desto mer, men vi ska försöka sköta den ordentligt och planera nån långtrip i overland anda. Men delar med mig några bilder och info plus några funderingar.

1999 Toyota Land Cruiser 90/Prado

34,400 mil (en ägare sen ny, körd i Norrbotten)

3,4 liter V6 bensinare med automatlåda

Metallicgrön, tygklädsel

Rostfri och klädsel i nyskick

Kamrem, vattenpump, service nyss gjord

Sommardäck, fina

Dubbade vinterdäck, fint skick

Några funderingar:

1. Min största fruktan är ju vatten i växellådan från kylaren. Är detta nåt jag kan se tecken på i kylaren eller liknande? Den växlar helt underbart mjukt.

2. Fyrhjulsdriften, är den konstant? Vad betyder de olika lägena?

3. Skulle vilja sätta in en hundbur, några rekommendationer? Liten hund, knappt 12 kg.

4. Har ett lastgaller, står "Stece, made in Sweden" på den, ena fästet i taket är trasigt. Skulle vilja hitta ett nytt samt lista ut hur den ska sitta.

5. Stereon är en JVC KD-R731 med bluetooth men lyckas inte para med våra telefoner. Behövs en USB adapter påstås det. Nån kunnig?

6. Mer kommer...

20190724_162100~01.jpg

IMG_03761.jpg

Redigerad av seww
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Gaup säger:

Skaffa en separat oljekylare till automaten... betydligt lugnande för själen.... inte så dyrt heller...

Inte omöjligt, får se. Skulle dock vilja veta först om den är ok nu och fixa det kanske nästa sommar.

Länk till kommentar

Problem redan, vill inte starta. 

Startar direkt med en booster till hjälp, så rengjort batteripolerna och laddar nu batteriet. 

Tror något tjuvdrar ström eventuellt...

Länk till kommentar

2 timmar sedan, Eric Ericson säger:

Angående stereon, bryt strömmen för att nollställa den sedan kommer det garanterat fungera.

Aha ska prova, har tagit loss batteri polerna så ska testa.

Länk till kommentar

Lustigt, batteriet är fulladdat och visar 12,37 Volt på multimetern. Men ändå orkade den inte gå igång. Men med en booster gick den igång och verkar ladda också.

Batteriet som är slut helt enkelt?

Länk till kommentar

Batteriet kan vara dåligt.

Mät på batterier medans frugan vrider på tändningsnyckeln så får du se hur mycket batteriet droppar under belastning .

Grattis till en fin bil .

/ Mecki

• Like 3
Länk till kommentar

55 minuter sedan, Mecki säger:

Batteriet kan vara dåligt.

Mät på batterier medans frugan vrider på tändningsnyckeln så får du se hur mycket batteriet droppar under belastning .

Grattis till en fin bil .

/ Mecki

Fint, tack. Ska testa imorgon mest troligt. Vill ladda upp batteriet ordentligt först.

Alltså vilken rejäl pjäs det är till bil. Känns som en stridsvagn, väldigt brutal.

• Like 4
Länk till kommentar

17 timmar sedan, priffe säger:

Tack, men det blev ett Varta D47 batteri. Energin blev bara sämre o sämre, konstigt när batteriet bara var knappt 4 år gammalt.

Men har ett Texalarm. Måste ju bort, satan så irriterande. Tips?

Första tankningen gjord också, nästan bara landsväg, ca 45 mil. Genomsnitt 1,15 l/mil, inte så farligt med tanke på storleken på motorn och bilen.

Dessutom A/C på nästan hela vägen.

Länk till kommentar

8 timmar sedan, Gaup säger:

Är det diesel värmare på bilen din  ..låter som det...

Nepp, 3,4 liters V6.

Men motorvärmare o kupévärmare dock.

Länk till kommentar

Aha bensinare....   Har ett gäng på jobbet med dieselvärmare och samtliga har fått byta batteri men relativt korta intervaller... Mycket är nog vintertid och dåligt laddade batterier så tar de riktigt stryk av kylan....   Rekommenderar sladd i väggen samt kopplad batteriladdare ... Slipper även att behöva "låna" startström ....

Länk till kommentar

15 timmar sedan, Gaup säger:

Aha bensinare....   Har ett gäng på jobbet med dieselvärmare och samtliga har fått byta batteri men relativt korta intervaller... Mycket är nog vintertid och dåligt laddade batterier så tar de riktigt stryk av kylan....   Rekommenderar sladd i väggen samt kopplad batteriladdare ... Slipper även att behöva "låna" startström ....

Jo har en parkeringsplats med motorvärmaruttag så det är toppen till vintern.

Men tror att batteriet blev urladdat hos bilhandlaren, de har haft bilen sen april, och säkert bara stått sen dess nästan. 4 år gammalt och gick inte att rädda helt enkelt. Speciellt när den laddades ur fast den var bortkopplad från bilen.

Bilen går bra nu med nytt batteri så.

• Like 3
Länk till kommentar

På 2019-07-28 på 14:35, Klydd säger:

Bra det löste sig. Inte ovanligt att batterierna pajar hos handlare, de mår inte bra av att stå någon längre tid oladdade. 

Verkar inte bättre. Gått som en klocka så.. frun körde nyss 25 mil igen utan problem. Jävla avstånd här uppe..

Länk till kommentar

• 2 weeks later...

For på en kvällstur för att ta en motionsrunda med hunden samt för att titta efter hjortron. Fiasko, inte ett bär och alla grusvägar jag hittade hade bommar. Så det blev en promenad i koppel för stackarn...

Åkte förbi OKQ8 för att kolla lufttrycket i däcken, 2,2 o 2,3 bar! Högt tycker jag, tömde till 2,0 runt om. 

Vad kör ni andra med till vardags? 265/70/R16 däck.

Tvättade även rutorna och läste lite om larmet och serviceboken. Såg att bilen gått i Göteborgstrakten nästan hela livet, trodde den gått här uppe. Pärsk. Men den är ändå i fint skick så...

Ingen bil bild men en fin kvällsbild på en ivrig jakthund!

20190809_201719.jpg

• Like 4
Länk till kommentar

Trevligt med blåtand som funkar :) och fin kvällsbild.

jag har inta fått på mina rätta hjul ännu som blir lite större och mer terrängvänliga, men i orginalhjulen så fyllde jag igår 2,5 bak och 2,4 fram, lite högre än rekommenderat.... Men jag kör ofta ganska långt, med tung last och vill ha en skaplig förbrukning.

Igår blev det 58 mil med Full last på flaket, full last i kupén, tungt lastat släp med stor kåpa, höll runt 100km/h och hade då en förbrukning på 0,82l per mil :) helt fantastiskt tycker jag.

• Like 1
Länk till kommentar

8 timmar sedan, adventura säger:

Trevligt med blåtand som funkar :) och fin kvällsbild.

jag har inta fått på mina rätta hjul ännu som blir lite större och mer terrängvänliga, men i orginalhjulen så fyllde jag igår 2,5 bak och 2,4 fram, lite högre än rekommenderat.... Men jag kör ofta ganska långt, med tung last och vill ha en skaplig förbrukning.

Igår blev det 58 mil med Full last på flaket, full last i kupén, tungt lastat släp med stor kåpa, höll runt 100km/h och hade då en förbrukning på 0,82l per mil :) helt fantastiskt tycker jag.

Satan, det är bra!

Fan har du för last? Smugglar du? :)

Länk till kommentar

1 timme sedan, seww säger:

Satan, det är bra!

Fan har du för last? Smugglar du? :)

Jaja det är ju öl för hela slanten... nejdå det är lite olika men sist så fick jag köra verktygen i bilen Så jag fick plats med aluminiumlina och Kopparlina på flak och i släpvagnen... 

• Haha 1
Länk till kommentar

På 2019-08-10 på 08:42, adventura säger:

Jaja det är ju öl för hela slanten... nejdå det är lite olika men sist så fick jag köra verktygen i bilen Så jag fick plats med aluminiumlina och Kopparlina på flak och i släpvagnen... 

Nice!

Vi tog en roadtrip med Hiluxen för några år sen, ner till Oskarshamn och i Stockholm köpte vi en insatskamin i gjutjärn, enkelt o bara slänga upp på flaket. Jävla fint.

Länk till kommentar

Fina bilar som går riktigt skönt att åka långt i. Jag kör väldigt mycket då jag har projekt i olika delar av landet och det bli nästan varje vecka några längre resor så det är inte ovanligt att det hamnar på 150 mil i veckan.... Den går tyst, bekvämt och billigt.... Så länge man inte ligger i 140km/h förstås :) Jag låg för ett tag sen på farthållaren i ca 80km/h bakom en lastbil i några mil och då låg förbrukningen på dryga 0,5 liter milen...

• Like 1
Länk till kommentar