Gå till innehåll

Hilux motorer

ankarback

Rekommendera Poster

Hej!

Länge sen jag skrev här.

Letar en begagnad pickup och hilux är ju självklart ett alternativ. Har läst att dom nyare har problem med att topparna spricker.

Är det ett verkligt problem eller är det bara en massa rykten? Är det några speciella motorer eller årsmodeller man ska hålla sig borta från?

/Johan

• Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Min uppfattning är att sprickor i toppen hör till 2,5L motorn (2KD-FTV) vissa årsmodeller, vad gäller 3,0L (1KD-FTV) så finns det mellan typ 2006-2014 (Euro4) vissa svagheter med att kolvarna kan spricka pga ändrad ytbehandling och högre insprutningstryck, detta är min uppfattning att det inte är så vanligt i sverige. Kör man hårt så frestar det mycket. Det är ju en arbetsbil i grund. 

Det rekomenderas väl inte att chiptrimma dessa utsatta motorer och om man råkar ut för en sprucken kolv och byter ut alla så får man den förbättrade varianten. 

Köper man en 3,0L som är Euro5 så är det inget problem med kolvar eller toppar. Dessa kom ca 2011 till sverige. 

Länk till kommentar

Tackar för infon! Som jag förstått det är det här ett svenskt problem. Söker man på utländska sidor hittar man bara problem med 3-litersmotorn.

Nej, chiptrimmat skulle jag aldrig köpa. Då blir det alltid problem på något sätt.

Länk till kommentar

Vet inte om jag bara har haft flyt men jag har chippat alla bilar jag ägt och som varit möjliga att chippa, och jag bara bara haft positiva effekter av detta.... Visserligen så pressar jag inte så hårt om det inte handlar om en omkörning....

Länk till kommentar

På 2019-07-19 på 21:21, adventura säger:

Vet inte om jag bara har haft flyt men jag har chippat alla bilar jag ägt och som varit möjliga att chippa, och jag bara bara haft positiva effekter av detta.... Visserligen så pressar jag inte så hårt om det inte handlar om en omkörning....

Ja, kör man lugnt är det oftast inga problem men man vet ju aldrig hur en begagnad bil varit använd av tidigare ägare.

Det högre vridmomentet som man får vid chiptrimning sliter på hela drivlinan, inte bara motorn. Sen så kan man bara ta ut en viss effekt över tid från en motor, kallas timhästkrafter. Ju högre effekt du tar ut desto kortare tid lever motorn.

Som ett exempel kan man ju nämna Mitsubishi L200 där svenska importören valde att chiptrimma bilarna för att dom skulle kunna konkurrera med KingCab. Inte många L200 lever idag... Ett exempel där chiptrimning oftast fungerar är på Dodge Ram med Cumminsdieseln. Dessa går ofta 30-40000mil ganska hårt trimmade utan problem men det beror ju på att BT6:an är en lastbilsmotor som ska klara 1 miljon miles (160000mil) innan man behöver renovera den.

Jag skulle aldrig köpa en chiptrimmad begagnad bil om jag inte kände ägaren och visste hur den var körd tidigare och vad den använts till.

/Johan

Länk till kommentar

12 timmar sedan, ankarback säger:

Ja, kör man lugnt är det oftast inga problem men man vet ju aldrig hur en begagnad bil varit använd av tidigare ägare.

Det högre vridmomentet som man får vid chiptrimning sliter på hela drivlinan, inte bara motorn. Sen så kan man bara ta ut en viss effekt över tid från en motor, kallas timhästkrafter. Ju högre effekt du tar ut desto kortare tid lever motorn.

Som ett exempel kan man ju nämna Mitsubishi L200 där svenska importören valde att chiptrimma bilarna för att dom skulle kunna konkurrera med KingCab. Inte många L200 lever idag... Ett exempel där chiptrimning oftast fungerar är på Dodge Ram med Cumminsdieseln. Dessa går ofta 30-40000mil ganska hårt trimmade utan problem men det beror ju på att BT6:an är en lastbilsmotor som ska klara 1 miljon miles (160000mil) innan man behöver renovera den.

Jag skulle aldrig köpa en chiptrimmad begagnad bil om jag inte kände ägaren och visste hur den var körd tidigare och vad den använts till.

/Johan

Må så vara, men mitt chip är dock här för att stanna :) :) :) 

Jag vill dock poängtera att jag känner många med chipptrimmade bilar, vissa kör väldigt hårt med sina och andra lugnare..... dock så har ingen haft några problem med dessa oavsett om det stått 10k eller 30k på mätarna. Men absolut står man alltid hårt på gasen så visst sliter det, oavsett om det chip eller inte....

Redigerad av adventura
  • Like 1
Länk till kommentar