Jump to content

HVO100 i äldre Toyotamotor

Chrille
 Share

Recommended Posts

Jag tänkte passa på att höra om det finns någon här med erfarenhet av att köra på HVO100?

I det tidevarv vi lever så skulle det kännas fint om det gick att köra på detta bränsle i LCn (HZJ75 från 1985 med 3B-motor, d v s 3,4l dieselfyra på 90hk) men man har ju ingen större lust att ställa till med dyrbara ras och liknande (i vart fall inte på LCn).

Jag håller i dagsläget på att utvärdera HVO100 som drivmedel i bruksbilen, en Volvo V50 D2 med 16XXX mil på klockan och gillar hur den (ännu så länge) går på detta. Det känns emellertid som det är lite vanskligt att dra några längre slutsatser om hur en 3Ba skulle lira utifrån hur en D2a gör det - samtidigt så framstår ju konstruktionen i 3B som betydligt robustare än något som Volvo producerat de senaste 20 åren..

Så ja; vad har ni för erfarenheter?

• Like 1

Här (Östersund) har OKQ8 och den gävlebaserade (tror jag) producenten colabitoil HVO100 vad jag känner till. Skaffade ett kort hos den senare då detta gav rabatt. Kostade dock inget mer än utrymmet i plånboken att ha deras kort.

håller tummarna för större tillgänglighet över riket snart om detta alternativ är såpass bra som det påstås

• Like 2

Jag har kört våran HDJ100 på HVO100 nu under vintern (ca 1000 mil) och det har gått bra.

Har inte märkt nån större skillnad annat än att den har kännts lite "piggare" om man nu kan nämna Land Cruiser 100 och piggare i samma mening.

Jag trodde dock att det skulle märkas något på bränsleförbrukningen tack vare att HVO100 har ett högre Cetan-tal men förbrukningen har i princip varit identisk med vad den är när man kör på vanlig diesel. 

Den enda skillnaden jag upplevt är att HVO100 har legat 1-1,25:- dyrare / liter än på Ingo eller ST1 där jag brukar tanka. 

Nu när 42:an väckts ur sin vintetslummer skall vi se hur den reagerar på det moderna bränslet.

Har ni som testat upplevt nån skillnad i förbrukningen eller har den också varit oförändrad ?

/ Mecki

• Like 4

Intressant att läsa =) Jag har nu med viss nervositet, och efter att de första försöken med den "moderna" bilen gått bra, börjat att fasa in HVO i LCn också. Har hittills bara kört 50/50-mix HVO och fossilsoppa men upplever redan där att bilen som du beskriver känns något piggare. Huruvida det är placebo eller inte antar jag är något man kan diskutera förstås. Som du skriver känns det lite konstigt att använda ord som "pigg" om en drygt två ton tung bil med ett luftmotstånd som en ladugård och 90 dieselhästar när den var ny för 35 år sedan, men någon form av skillnad upplever jag att det är. Med en så pass låg effekt kanske det blir mer märkbart om det skulle råka hitta fram någon enstaka slumrande hästkraft också jämfört med om effektuttaget legat på det tredubbla från början som men många moderna dieslar i liknande bilar.

Nu när jag tankat HVO100 har jag kommit ner i samma literpris som fossildiesel, fick 50 öre/L rabatt med tankkortet jag skaffade och nu i stunden är det precis vad som skiljer i pris här i stan i alla fall. Sedan ska man väl kanske inte räkna in att den aktuella HVOpumpen ligger långt åt fanders ut i ett industriområde haha.

• Like 1

Är det någon som har koll på om hvo100 ännu är fri från skatt så att hela kakan förtjänst hamnar rätt i fickan på dessa mindre bolag? Inte för att jag är något fan av all skatt vi betalar, men en liten del går väl tillbaks till någon samhällsfunktion man använder sig av..

Mitt test av HVO100 på en 3B motor för ett par år sedan gav att den startade bättre och gick jämnare i motorn.. 

De flesta som kör lastbil verkar vara överens om att deras fordon drar mer på HVO, men de säger även samma sak om Statoils diesel idag.. Man får väl ta sig till Ryssland om man skall få vettigt bränsle idag :-P

• Like 2

@Chrille vad heter "macken" som du tankar HVO100 på.

Jag hittade en "mack" bestående av en farmartank i industriområdet (Åbro  industri i Mölndal) brevid där jag jobbar men där behövde man ett särskillt tankkort för att tanka så jag tankade på Tanka i Rollsbo industriområde i Kungälv i stället för där gick det bra att betala med Master Card men då får man ju ingen rabatt.

Tanka började sälja HVO100 för att volvo kör/körde nån test på taxibilar där.

/ Mecki

11 timmar sedan, Mecki säger:

Tanka började sälja HVO100 för att volvo kör/körde nån test på taxibilar där.

Och testet gick bra, så nu är nya Volvo dieslar godkända för HVO100 ?

https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/media/pressreleases/251047/fritt-fram-att-tanka-hvo100-i-dagens-volvobilar

• Like 3

På 2019-05-24 på 21:56, Mecki säger:

@Chrille vad heter "macken" som du tankar HVO100 

/ Mecki

Colabitoil heter företaget och det är väl i princip som du beskriver med farmartank i ett industriområde haha, eller i vart fall en ganska rudimentär obemannad tankstation. Den tar dock vanliga betalkort utöver deras egna som jag använder.

ursäkta sent svar, småbarnsfarsa med lite klent med tid mellan varven och sådär

mvh / Chrille

• Like 1

På 2019-05-24 på 11:43, ewoldern säger:

Är det någon som har koll på om hvo100 ännu är fri från skatt så att hela kakan förtjänst hamnar rätt i fickan på dessa mindre bolag? Inte för att jag är något fan av all skatt vi betalar, men en liten del går väl tillbaks till någon samhällsfunktion man använder sig av..

Mitt test av HVO100 på en 3B motor för ett par år sedan gav att den startade bättre och gick jämnare i motorn.. 

De flesta som kör lastbil verkar vara överens om att deras fordon drar mer på HVO, men de säger även samma sak om Statoils diesel idag.. Man får väl ta sig till Ryssland om man skall få vettigt bränsle idag :-P

Har tyvärr ingen aning om hur det ligger till med skatten på HVO100 och kan ännu så länge inte dra några tillförlitliga slutsatser beträffande förbrukningen. Däremot kan jag skriva under på jämnare och mjukare gång - nu ska jag bara få stegen på taket att sluta skramla så förbenat så kanske troopyn blir riktigt vilsam att köra haha

• Haha 2

• 4 weeks later...

Toyota har inte godkänt HVO100 eftersom den inte uppfyller standarden för dieselbränsle, fel densitet, även om den ur kemiskt synpunkt motsvarar diesel.

Tillverkaren av HVO rekomenderar att använda den i motorer som  har commonrail, i äldre motorer kan det uppstå avlagringar p.g.a. ofullständig förbränning.

Jag har inte provat HVO i min gamla 1HZ utan jag kör nu på diesel MK1 utan RME, upplever att den är piggare men har inte gjort nått vetenskapligt test...

Har en bekant som kör HVO i sin 10år gamla landrover och är väldigt nöjd med det, han tyckte att den gick mycket sämre på mackdiesel...

• Like 2

• 1 year later...
2 timmar sedan, Per-Erik säger:

Finns det några nya uppdateringar eller erfarenheter om/av HVO100. Vet någon om Toyota ändrat sina rekommendationer. Jag har just skaffat en HZJ78 från 2001 med 4,2-motorn.

SWD?? 

😊