Jump to content

Mest bang for the buck

Grov

Recommended Posts

Jag kör idag en 90:a och en äldre Avensis, båda rullar ungefär 1000 mil var.

Förutsättningarna är att jag bor väldigt offside och behöver en bil för att kunna ta mig till civilisationen/jobb (40km) oavsett väderlek då jag har lillgrabben varannan vecka. Min 90:a klarar den uppgiften galant. LC:n är i ok skick, årsmodell 2000, 28000 mil, bensin, manuell.

Jag skulle vilja klara mig på en bil istället för två då jag skulle spara en del pengar på det samt att det tar på energin att underhålla två gamla bilar. Därför funderar jag nu att byta båda bilarna till en nyare men här blir jag kluven och behöver lite perspektiv på vad som kan tänkas vara rätt.  

Frågan är hur man får bäst ekonomi i sitt LC-ägande?

köpa en 120 diesel som är lastbilsreggad skulle såklart få ner förbrukningen och bränslekostnaden rejält, men totalkostnaden fördelat på några år om man väger in andrahandsvärdet skulle troligtvis hamna över vad jag ligger idag. Dock en nyare och säkert trevligare bil på många vis.

Köpa en 150 med 3,0 för 350 och försöka bortse minskningen på andrahandsvärdet och således ha kvar bilen tills den går till skrot?

Någon annan variant av LC?

Eller helt enkelt nöta på den gamla 90:an och försöka hålla den i liv så länge det bara går? nybytt kamrem och har gjort en del svetsjobb , den bör kunna tjäna mig i flera år till trotts att en koppling kan behöva bytas framöver. 

Jag inser att LC inte är den billigaste bilen man kan äga och det är inte det frågan handlar om, men hur har era tankebanor gått som räknat lite på det?

Jag har haft två 90-serie LC och mellan varven haft nyare icke-toyota-bilar. Nu senast har jag haft en XC70 som bruksbil. Sammantaget tycker jag totalekonomin för en äldre LC är smått fantastisk. Mina nyare icke-toyota-bilar har haft reparationskostnader på minst 10-15k om året dessutom är vädefallet helt sinnesjukt. 

Om rosten inte är ett allt för stort problem är nog det billigaste att låta din 90:a rulla vidare. I annat fall skulle jag satsa på finast möjliga 120 eller 150 och satsa på att behålla den länge. 

• Like 2

Mycket beror på ekonomi och hur mycket tid kan man lägga på sin bil (-ar) om man gör en del själv på dom.

Värt att notera att värdeminskningen på en relativt gammal 90:a är inte lika stor som på 120 eller 150-serien. Visst är nyare bilar trevligare att köra och ser finare ut men kvalitetsmässigt är dom knappast bättre. 

• Like 2

Jag tycker det är intressant hur ni resonerar kring ägande av äldre LC. Det är väl också det som jag landar i att ett äldre ägande är svårslaget ur just ekonomisynpunkt. 

Dock förstår jag ju givetvis fördelarna med att köra nyare bil också men allting har ju en baksida. 

• 3 weeks later...

Bäst med en veterancruiser som inte drar för mycket soppa.

En HJ60 är en bra kandidat.
Skattefri, tills vidare. Bränslesnål (under litern), kan lasta massor och dra så mycket som det står i pappren, vilket kan vara 3000 kilo.

Bra vinterbil. Gott om delar, och bra priser.

Och redo för offroad och expedtion när lusten faller på.

• Like 2