Jump to content

Uppför sig opålitligt och olustigt vid halt väglag...

Grov

Recommended Posts

Hej,

när jag åkt med bilen på grusvägen där det varit halt/mycket snö/is/slask nu sista dagarna så har den betett sig lite underligt. 

Den liksom ormar sig framåt och ja undrade nu senast om ett hjul inte snurrar alls för styrningen känns inte alls med. 

Men alla hjul snurrar, däremot är inte framhjulen likadant ställda när ja vrider på ratten. Det byttes styrled förra veckan, kan det vara så enkelt att en hjulinställning bör göras? 

Fridens 

2 timmar sedan, Grov säger:

Hej,

när jag åkt med bilen på grusvägen där det varit halt/mycket snö/is/slask nu sista dagarna så har den betett sig lite underligt. 

Den liksom ormar sig framåt och ja undrade nu senast om ett hjul inte snurrar alls för styrningen känns inte alls med. 

Men alla hjul snurrar, däremot är inte framhjulen likadant ställda när ja vrider på ratten. Det byttes styrled förra veckan, kan det vara så enkelt att en hjulinställning bör göras? 

Fridens 

Om den som bytte styled inte mätte och återställde toe in/ut korrekt så kan du få en bil som better sig konstigt. Troligen har du för mycket toe ut. Tänk även på att akkermanprincipen gör att framhjulen bara är parallella när de står rakt fram. Om du vrider på ratten kommer innerhjulet i kurvan att svänga mer än ytterhjulet. 

Gör en hjulenställning, så löser det sig nog. 

• Like 3

Som MFI9 skriver. 

Fick samma symtom på 42:an när jag krökte styrstaget mellan hjulen och fick för mycket toe-in. På barmark märkte man inget men på snö o slask blev den som en orm på vägen.

/ Mecki

• Like 2

Har varit med om detta för ett antal (typ 20, f#n vad tiden går) år sedan, skulle reparera en Lada Niva till en bekant...Hämtade bilen och allt var ok så länge man befann sig på fast underlag. Kom det den minsta is/snöfläck på vägen så blev bilen rent livsfarlig...Väl hemma visade det sig att det var alldeles för mycket toe-in. Blev en provisorisk (permanent?) hjulinställning där alla mått kopierades från min egen, väl fungerande Niva. Det blev som natt och dag :)

• Like 2

• 1 month later...