Jump to content

Hdj80

Halvvägs

Recommended Posts

Hej, alla på forumet. Jag har för närvarande en Kzj-73 från 1994. Jag är nöjd med den och gör lite förbättringar då och då.

Har alltid haft ett gott öga till Hdj80 som var väldigt potenta och populära när jag bodde i Spanien på 90-talet. Har börjat leta lite och förstått att det inte är det lättaste att hitta en fin för rimliga pengar. Då jag har bra kontakter utomlands är det där jag främst söker. Vad är det för skillnad på en VX och en GX? Vilken motor är det man skall ha eller föredra?  Är det någon årsmodell man skall sikta på ? Har en bekant som har en fullservad lågmilare på 12.000mil från 1991 (VX). Den är totalt rostfri med tygklädsel och AC. Han begär runt 20.000euro. Är det skäligt? Jag ser att de få bilar här i Sverige har gått dina mil men ligger på hälften av det begärda priset eller strax över.

Hoppas på svar från er

Mvh, Kristian

Hej Kristian.

VX är mer utrustad än vad GX är men exakt vad det innebär är jag lite osäker på . Det som kan skilja är bla om det finns diffspärrar i axlarna, om det är en baklucka man lyfter upp eller om det är stående bakdörrar osv.

Är det en HDJ80 från -96 så har den 24V motorn 1HD-FT , ett bättre rostskydd än modellerna 1990-1994. 

Kan man styrka miltalet till ca 12 tusen mil tycker jag den helt klart är värd sina 200 tusen kronor och är inte du intresserad av den skulle jag vilja titta närmare på den.

/ Mecki

• Like 4

Hej, Mecki

Tack för ditt svar. Jag lovar att återkomma gällande köp av denna bil eller ej.
Bilar som är aktuella för mig hittar jag bland mina vänner på "landet i Spanien.
Rost skall inte vara något problem då det blir väldigt lite av det där. Snarare så får man sanera dem på allt damm de har inne i bilen.
Det jag märker är att de ofta tar hand om sina bilar ganska väl och lämnar dem till verkstäder som verkligen förstår sig på dessa bilar.

Jag tänkte att en bil som är från 1990 skulle vara bra med tanke på skatten i Sverige.
Jag har lärt mig att hellre betala lite mera för en bil och få en i ett så bra skick det bara går än att renovera själv.
Inget fel med det men det kostar alltid mer än vad man tror och tar tid.
Jag har kastat ut några krokar hos vänner som kan kolla av marknaden så får vi se vad dom skakar fram.
Men om jag förstått det hela är alla bilar mellan 1990-1996/7 bra bilar och att man skall försöka gå på VX modellen då den är mera utrustad (mekaniskt).
Mvh, Kristian

• Like 1

VX är högre utrustningsnivån

tror VX brukar ha skinninredning men det gick väl att beställa i olika utföranden

t ex luckor eller dörrar bak (luckor mycket att föredra)

tyg eller skinn

fejkad träinredning

med/utan skärmbreddare

skillnaden tidiga mot sena är motorn man gick från 12 ventil 1HDT till 24 ventil 1HD-FT 1995

båda har sina för- och nackdelar men är bland de bästa dieslar som gjorts

liksom LC80 är en av de bästa expeditionsbilar som gjorts

en del GX hade den enklare motorn 1HZ utan turbo, driftsäker men en slö kuse

Att hitta en vänsterstyrd 80 rostfri med låga mil är verkligen inte lätt, så priset är motiverat och den kan ses som en investering

Edited by priffe
  • Like 2

Tack, Priffe för snabbt svar!
JA den från 1996 med låga mil intresserar mig mycket.
Jag har en kille som skall gå igenom den om ett par dagar. Vi får se vad det blir för resultat.
Hoppas att det mest är kosmetiska skador om det finns några. Då är alltså turbo att föredra men den utan är det inget fel på utan att den är "slö".

Vad menar ni med "slö"? Min KZJ 73 med 3,0 (125hk) är ju ingen raket direkt men den hänger med trafikrytmen. Dock surrar den lite mycket efter 100-105km i timmen.
Hur upplever ni som har dessa HDJ80 modeller. Vad är en bra march-fart?

Mvh, Kristian

Allt beror på hur den ska användas

stadsjeep, pendlarbil, dragbil, enstaka skogskörningar eller hard core expedition?

Jag satte 35" på min -92 med 1HDT och den klarar det bra även i svår terräng.

Din treliters och en med 1HZ skulle sakna kraft med så stora däck och full last.

Om bilen är en rostfri lågmilare kan det vara lite synd att bygga om den helt och köra sönder den i terrängen kanske skulle en bil för halva priset passa bättre

men man gör förstås som man vill med sin bil. :)

• Like 1

Hej, igen

jag har nu haft min Kzj i 5år och det är en bil som jag tycker väldigt mycket om. Jag hade en hel radda med ombyggda Jeep CJ7:or i slutet av 80 början av 90-talet. Flyttade ner till Spanien och började med skärmflygning. Detta innebar att man alltid behövde bra blir som klarade att klättra upp/ner för bergen för att hämta folk. CJ7:an funkade utmärkt med 33” och lagom höjning. Det jag noterade då var dessa Kzj modeller med små diesel motorer 2,5/ 3,0 liters klättrade som bergsgetter överallt helt original. När jag väl flyttat tillbaka till Sverige så började jag leta efter dem här. Det tog typ 17 år innan jag hittade en fin 3,0 här i Sverige . Har typ inte åkt i någon som helst terräng med den så jag får väl säga att jag är en asfalts-cowboy mer än hardcore terräng förare. Jag vill alltså inte bygga om bilen för mycket utan jag är mera för att allt skall funka som det är tänkt och förbättra lite här och där. 

Kanske en liten höjning och då menar jag liten, bra dämpare (gärna tyska?). Lite grövre däck typ 33” sedan är jag nöjd.

Mvh, Kristian

• Like 3

då blir den nog perfekt. ?

Kollade lite på 80serien i Portugal och alla verkade ligga över €20000

utan att vara märkvärdiga

tror en fin 60-70-80 är en bra investering

40 serien redan för dyr

"they don't make them like that anymore"

• Like 3

Helt rätt, en fin HDJ80 är synd att förstöra i terrängen.

Jag har använt min 80:a ( 1993 VX , manuell ) som daily driver under några år och pendlar ca 10 mil om dagen.

När jag köpte den så rullade den på 33" men vid motorvägskörning kändes det som att det fattades en växel så det var den största anledningen jag gick upp till 35". För att få plats med dom större däcken behöver man även montera en 2" höjning.

Den marchar lagom runt 100 km/h och bränsleförbrukningen ligger på ca 1,1 l/mil vid blandad körning. 

I det utförandet har det även funkat bra att dra en husvagn på 1600kg både sommar som vinter.

/ Mecki

• Like 2

Håller med! Det känns som att bilarna saknar en växel för landsväg. Jag förstår filosofin i terrängen där man inte åker med hög fart.
Det blir lite väl surrigt i 110km i timmen. Våran 150:a från 2014 är betydligt bättre men även den skulle man vilja ha lite lägre varv på.
Vi får se vad som kommer fram gällande Hdj 80:an och om vi kan komma överens om ett pris.
Bilen skall ju sedan transporteras upp hit på ett eller annat sätt. Är det någon som har koll på kostnad för att ta den med transport?
Egentligen skulle det vara en fröjd att ta den upp för egen maskin men det är tiden som saknas.
Kommer ihåg att jag körde min Jeep CJ7 med 33" fram och tillbaka till Spanien 2ggr.
Det var mycket man orkade förr ?

Mvh, Kristian

• Like 3

För tio år sen kostade det 8000 att ta en bil från sydtyskland - norra Italien, så det blir nog en rejäl hacka.

På den tiden fanns det Autozug, ända från Carcassonne eller Livorno. 
Blev nerlagt, men återuppstod. Tyvärr kör de inte på Frankrike/Spanien.
Men de har fina erbjudanden på Hamburg-Verona t ex, runt €100 enkel i lågsäsong vilket är mkt billigare än att köra samma sträcka.

Bättre betala nån för att köra hem den.