adventura Posted September 12, 2018 Report Share Posted September 12, 2018 Tänkte höra med er lite mer rutinerade 40 ägare om vilka hjulsorlekar ni kör med på era bilar? Hur mycket orkar dom med. Hur breda hjul met vilken ET klarar man av utan att bli tvungen skärmbreddare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted September 12, 2018 Report Share Posted September 12, 2018 Så rutinerad vet jag inte ? men här är lite av vad jag har upplevt kring detta. Skall du köra med orginal motor och låda så skall den orka 33" hjul (7,50x16) Går du upp till 33" storlek så går det inte att ha så breda däck utan att dom sticker ut. På 45:an kör jag med BF Goodrich KM2 255/85x16 (33") på orginal splitfälgar 6" breda och ett ET nära 0 , då är det precis att däcket ligger innanför skärmkanten. Med turbomatad 3B-motor och 4:11 utväxling är det inga problem med att köra med 35" Vad är det för storlek som sitter på nu och hur tycker du att den går / orkar med dom ? // Mecki 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted September 12, 2018 Author Report Share Posted September 12, 2018 (edited) Tjena Detbsom satt på närbjag köpte bilen är 205/75R16 på orginal splittfälgar.... Gillar ju tanken att fortsätta använda orginalfälgarna... åtminstone till en början och för att kunna ha känslan av att den är lite ”orginal” hur länge nu det varar..... Jag har 4 växlad låda och i nuläget är ju bilen väldigt högvarvig, redan vid 80. men givetvis rapp som fan..... eller inte det sistnämnda iaf... Och med min extrema erfarenhet av 40 serien.... 6 dagar nu så finns det nog ett helt gäng hör som kan kalla sig själva för proffs ? Edited September 12, 2018 by adventura Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted September 12, 2018 Author Report Share Posted September 12, 2018 @Mecki du har inte lust att bjuda på en bild på 45an? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted September 12, 2018 Report Share Posted September 12, 2018 Ja, det varvar ju ganska så bra men då orkar den ju å andra sidan lite mer i motlut. Har du vägarna förbi Göteborg kan du få låna mina hjul och prova hur det går på din bil. Som du ser sticker dom inte utanför skärmarna. Och dom fyller bra i hjulhusen. / Mecki 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted September 12, 2018 Author Report Share Posted September 12, 2018 Tack, det ser ju jättebra ut tycker jag! Gillar det lite råa utseendet med splitfälgarna! Tror jag kanske kopierar den dimensionen rakt av och får in den storleken på regbes protokollet.... Tack för erbjudandet om att provmontera, tyvärr så kommer det dock att dröja innan 40an hittar till Göteborg.... så snart reg.bes är klar så börjar nerskruvningen.... ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted September 19, 2018 Report Share Posted September 19, 2018 Ja angående 255/85-16 så håller jag med Mecki, jävla bra dimension som trots att de inte spårar ur i bredd får bra höjd. Jag mätte mellan ett 255/85-16 BFG M/T km2 och ett general grabber 33x12.50x15. Båda däcken nya jag har liggandes och 255/85-16 däcket var faktiskt ca 1cm högre än 33" däcket. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted September 19, 2018 Author Report Share Posted September 19, 2018 Ja och det ser iktigt bra ut, skönt då räknade jag rätt när jag räknad höjden på däcket jag hämtar mina imorgon och hoppas det ska få plats, misstänker dock att jag kommer få lov att modifiera avgasröret som passerar mellan bladfjädrrinfästningen och höger bakhjul.... kanske kan lösas snabbt med sidepipes som mynnar ut framför bakhjulet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted September 20, 2018 Report Share Posted September 20, 2018 Planen är att när Polarexpressen (45:an) blivit turbomatad och fått en 2" höjning att montera KM2:or i storlek 285*85/16 (35") om jag kan hitta så stora innerslangar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted September 20, 2018 Author Report Share Posted September 20, 2018 @Mecki Har du 35" på 42an? Hur funkar det ihop med turbo konverteringen? ÄR bilen rapp som en Porsche? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted September 20, 2018 Report Share Posted September 20, 2018 1 hour ago, Mecki said: Planen är att när Polarexpressen (45:an) blivit turbomatad och fått en 2" höjning att montera KM2:or i storlek 285*85/16 (35") om jag kan hitta så stora innerslangar Det är ju nära samma som alla valpar och tgb etc, så det finns ju slang till dem. 280/85-16 har alla dem. Har ett antal liggande, men lite långt hit o hämta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted September 20, 2018 Report Share Posted September 20, 2018 12 minuter sedan, adventura säger: ÄR bilen rapp som en Porsche? Kan inflika att min Yaris inte hänger med i 42:ans tempo ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted September 20, 2018 Report Share Posted September 20, 2018 11 hours ago, adventura said: Ja och det ser iktigt bra ut, skönt då räknade jag rätt när jag räknad höjden på däcket jag hämtar mina imorgon och hoppas det ska få plats, misstänker dock att jag kommer få lov att modifiera avgasröret som passerar mellan bladfjädrrinfästningen och höger bakhjul.... kanske kan lösas snabbt med sidepipes som mynnar ut framför bakhjulet? Om det är original avgas så körde jag det med 35", dock ej med spännringsfälgar. Du får handla spacers så du får ut hjulen längre i hjulhusen. Då ser det mkt bättre ut med spännringarna tycker jag, de sitter så långt in bak original 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted September 20, 2018 Report Share Posted September 20, 2018 2 timmar sedan, adventura säger: @Mecki Har du 35" på 42an? Hur funkar det ihop med turbo konverteringen? ÄR bilen rapp som en Porsche? Har kört på 35" på 42:an i några år och det fungerar bra både på autobahn och i dom Småländska skogarna. Skulle man ändra något är det i så fall att ändra utväxlingen i axlarna från 1:4,11 till 1:4,56 så den går lite långsammare i skogen. Klart att den är rapp som en Porsche (356) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted September 20, 2018 Author Report Share Posted September 20, 2018 2 timmar sedan, ewoldern säger: Om det är original avgas så körde jag det med 35", dock ej med spännringsfälgar. Du får handla spacers så du får ut hjulen längre i hjulhusen. Då ser det mkt bättre ut med spännringarna tycker jag, de sitter så långt in bak original Enligt Däck tillverkaren så var original fälgarna med spännringar 1 Tum för smala för 255/85x16... Så jag beställde en uppsättning billiga blackspoke som passar, dessa har dock samma ET som original (närmar 0). Tanken har slagit mig med spacers, men jag vill se hur nära kanten jag kommer först, I.O.M att jag vill ha in dessa i registreringsintyget så vill jag inte chansa. Misstänker att det inte är original avgas.... Det blir nog det ena eller det andra, får se i helgen när man hinner prova lite 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted September 20, 2018 Author Report Share Posted September 20, 2018 Då var det monterat, spacers skulle lösa problemet med avgasröret, men då hamnar nog hjulen utanför skärmkanten tror jag.... Så det blir till Biltemas och köpa några avgasrörsbitar och ändra på detta inför regbesiktning.... Sen ska det rivas ändå 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted September 20, 2018 Report Share Posted September 20, 2018 Det blir ju prfekt ? Dom fälgarna passade ju bra på 40-serien ? Hur breda var dom ? Lite konstigt att däckkillen tyckte att 255 var för brett för klämringsfälgarna, det var absolut inga problem att få på dom däcken på fälgarna , 285 breda kan däremot bli problem men då är ju dom här fälgarna som du har köpt ett bra alternativ. /Mecki 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted September 20, 2018 Author Report Share Posted September 20, 2018 Jag Är supernöjd med hjulen. å känner jag får buga och bocka får bra råd tidigare! Jag tycker också att fälgarna blev kanon på bilen.... Kul att något är blankt och fint på kärran Fälgarna är 8” breda, jag har en duktig däckfirma som jag brukar nyttja, dom sa på en gång att däcken var för breda för att det ska vara godkänt på 6”. Däremot sa dom att i.o.m att det är så hög profil så skulle det dock funka 6”, men i.o.m att jag inte vill ha några bekymmer med skitsaker saker inför kommande registreringsbesiktning/besiktningar. Sen kommer det säkert att bli fler uppsättningar hjul så spännringsfälgarna går nog åt ändå framöver, men först ska dom renoveras.... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted October 23, 2018 Author Report Share Posted October 23, 2018 Kan uppdatera att det inte alls blev superbra med 16X8" ET0.... Det har skrapat i lite, även om det är marginellt och inget som har fått några större skador / märken..... (Bild kommer) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
adventura Posted October 23, 2018 Author Report Share Posted October 23, 2018 12 timmar sedan, adventura säger: Kan uppdatera att det inte alls blev superbra med 16X8" ET0.... Det har skrapat i lite, även om det är marginellt och inget som har fått några större skador / märken..... (Bild kommer) Här var det lite tight ....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.