Jump to content

40 serie prylar eftersökes...

adventura

Recommended Posts

Följande sökes...

- Verkstadshandbok 40 serien

- Handbok (den som följer med bilen, kan byta mot en finskspråkig om någon roas av det :) )

- Dörrlister

- Motor och växellåda (något större och roligare än 4 växlad 3 liters diesel)

- Skivbromskonverteringskit

- Kan även vara intresserad av tak till 40, 43 och 45... både plasttaket samt fönster delen.

- Förarstol samt 2 sitsig högerstol

- Skärmbreddare

- Även en uppsättning 33x12,5 hjul kan vara av intresse....

Gustav

Elscheman och verkstadshandbok etc kan du ladda hem från IH8mud.com

När det gäller dörrlister så köp bara original toyota, jag köpte eftermarknads som skulle vara bra enligt en stor 40-serie firma i USA. De var torrspruckna efer drygt ett år :cry:

Edited by ewoldern
  • Like 1

Aha det går att få tag på dörrlister original, jag förutsatte att det inte fanns att få tag på.... Uppskattar tipset om att inte handla kopior, var väldigt nära att beställa häromdagen...... men jag ska även ladda ner den i digitalt utförande enligt ditt tips! Tackar!

Jag är nog ganska omodern så jag älskar ju handböcker i pappersformat, hittade en på eBay som jag beställde häromdagen, förvisso dyr men förhoppningsvis värdefull :). något jag tyvärr inte har hittat är instruktionsbok för 40nserien, gärna på svenska om den finns, men det kanske är lyckönskningar????

Det finns massor med nytillverkade orginalgrejjor till 40-serien och dom är mycket bättre än många eftermarknadsgrejjor.

Orginalstolar är inte så lätt att få tag på och orginalstolar i fint skick är ännu sällsyntare (och dyrare) dessutom är dom inte så bekväma att sitta i. 

Skall du inte köra helt orginal tycker jag att du skall satsa på ett par bekvämare/modernare stolar.

Nu vet jag inte hur snabb du är som bilrenoverare men eftersom bilen verkar körbar tycker jag att du skall vänta lite med att skruva ner den i sina beståndsdelar. Kör den ett tag och lär känna den för dom är riktigt trevliga att puttra omkring i. Då får du en status på hur motor och låda är, behöver axlarna nya bromsar, hjul och diffrensiallager, var läcker det in nånstans, var behöver det ljudisoleras, hur fungerar det elektriska osv. 

Gör med andra ord en rullande renovering annars är risken stor att det kommer ta många år innan den är ute på vägarna igen.

Och är det något du undrar över så är det bara att fråga.

/Mecki

• Like 2

Alla äldre LC stolar är lika obekväma, utom kanske HJ61:ans i VX version...

Har några stycken framstolar från både 2- och 4-sitsiga bilar, bl a Mitsubishi Pajero Pinin, Alfa Romeo 156, Chrysler Voyager, någon VW  m fl.

Dubbelsäten finns också men dom är från skåpbilar, Ford Transit-98 och Hyundai H1- 03. Kanske lite för breda men kan ta mått på dom iaf.

Ett par uppsättningar 33:or finns med, både AT och MT, skapliga däck.

• Like 1

Vissa delar har börjat landa....

Det som står på topplistan är dock fortfarande olöst...

1. Motor och växellåda kvarstår och är högt upp på listan... Målet är att få tag på dessa i TLC fabrikat och ”Heavy duty” stuket..

2. Skivbromskonvertingskit, alternativt typ 42 axlar

3. Tak, av alla längder, 

4. Instruktionsbok

Stolarna har jag kommit fram till att köra annat fabrikat och modernare stolar som även tipsats om enligt ovan för att få en mer komfortabel och säkrare åktur... Jag PMar dig @valdas-76 så kan vi kika på det du har på lager.

resternade har jag fått tag på :) 

• Like 1

Jodå dörrlister gick att få tag på orginal.... Billigt blev det också... bara drygt 7000kr runt om ?..... Men efter lite trevligt samtalande så gick det att få en bra entusiast rabbat på 20% ?.... Nu får vi se när leveransen dyker upp

• Like 3

Då uppdaterar vi sökes listan igen, jag ber förstås alla samlare att kika i hyllorna hemma :) Framförallt på när det gäller punkt 1

1. Motor och växellåda kvarstår och är högt upp på listan... Målet är att få tag på dessa i TLC fabrikat och ”Heavy duty” stuket..

H55F låda av alla dess slag men gärna en som är klar för att montera mot en 2H. Alternativt någon lite kraftigare motor med 5 växlad växellåda, Kom med förslag :)

Om någon har bra förslag på var jag ska leta så tar jag givetvis emot tips med stor tacksamhet!

2. Tak 40 serie tak, av alla längder, 

3. Instruktionsbok

Edited by adventura

OK . Mina tankar om detta:

1. För att få en 2H + H55F köper du en upprostad HJ60 antingen från Finland eller så brukar det dyka upp rostiga 60:or utan papper här på Blocket med jämna mellanrum.

Då kan du även få delar till din skivbromskonvertering eller ta hela axlarna så får du även en full float axel bak. Fördelarna med en hel bil är att där kan du kanske testköra allt innan demontering.

2. Ang tak. Skall du ha ett tak för att göra om till BJ43 eller BJ46 eller reparera det befintliga ? Jag upplever att det finns mest begagnade delar till 40-serien i Holland när jag har

kollat runt på www.kapaza.be eller ring till Gert på http://www.denbreems.nl/redirect.php?page=vo.htm hans hemsida är kass men han pratar bra engelska så där är inga problem.

Förvänta dig heller inga låga priser.

3. I väntan på att du skall få tag i ett riktigt exemplar kan du ju kolla på den här http://www.phat42.com/files/BJ42LX_OriginalManual.pdf

// Mecki

Edited by Mecki
  • Like 3

Tack för alla Tips, jag fortsätter att scanna av nätet.

Jag har lite koll på Finland och det är som du skriver @Mecki att det finns lite objekt som är ganska billiga. Problemet är dock för min del att få hem en bil som inte går att köra, saknar dragbil, kärra och rätt körkort.... Sen har jag inuläget svårt att få plats med en hel bil till... 

Taket är i första hand till för ett ev förlängningsprojekt, jag ska scanna av dessa sidor.

:) Tack för länken, perfekt i väntan på papperskopia!

Angående motorval, 13BT känner jag ju till även fast jag inte har någon direkt erfarenhet av den och jag upplever att den är mycket svår att få tag på... Därför,är tanken en 2H och turbokonvertera alt en 12HT.... Känns som alla motortyperna är bra val men är det någon av dessa som sticker ut mer än andra?

@Gaup Tack för länken, det fanns mycket prylar där, men du får ursäkta en nybörjare på 40 serien :) men vad är en ”halfcut”.???