Jump to content

Fläktmotstånd lj70

Runekebab

Recommended Posts

Hej! Hur vet man att fläktmotståndet är trasigt, syns det eller ska man mäta upp det?

Fläkten går inte överhuvudtaget, men kopplar jag ström direkt till fläkten går den fast bara på full fart.

Någon som har någon ide om va felet kan va, är inte jätte haj på el.

//Patric 

Hej, 

Du kan demontera och mäta motståndet direkt, är de 0 ohm så är det trasiga. 

Leta på EBay så hittar du ett nytt. 

Motståndet sitter i fläkten som en egen enhet med 3 eller 4 kablar i en kontakt. 

5 timmar sedan, MFI9 säger:

Hej, 

Du kan demontera och mäta motståndet direkt, är de 0 ohm så är det trasiga. 

Leta på EBay så hittar du ett nytt. 

Motståndet sitter i fläkten som en egen enhet med 3 eller 4 kablar i en kontakt. 

Ska självklart vara oändligt motstånd om det är trasigt. 0 ohm är kortslutning. 

Jag är nog lite trött ?

• Haha 2

Jag har gjort några reparationer, av dessa.

Normalt i dom toyotor jag har fixat har varit att trådarna brunnit av. Dessa har varit lindade spiraler. Har tråden gått av kan man försiktigt mäta upp vardera halva och addera värdena med varandra, var försiktig eftersom dom ofta spröda om dom gått av....

alternativ om exempelvis 2 av fartlägena fungerar Är att man mäter upp de som är hela och sen uppskattar värdet på den/de som är av... Jag har ersatt trådar med effektmotstånd vilket har fungerat bra men kan vara lite knepiga att få plats med...

Mvh Gustav

• Like 3

• 3 weeks later...

Nu jävl*** funkar det eller den, nu ska jag dela med mej av min erfarenhet eller vad man ska kalla det.

felet från början va antagligen motståndet vilket i sin tur som jag har förståt det så finns i bland ett följd fel på detta.

Jag hatar det elektriska för jag inte förstår mej på det, så i vintras våras började ja nysta i det.

Jag kollade strömvredet å mätte upp det, hittade 2 st relä som skulle va till fläkten me samt säkringar.

men allt va helt utom motståndet då. jag fulkörde fläkten ett tag via cigguttaget.

å hade säkert fortsatt me det om inte dom stickpropparna smält hela tiden, det gick åt några stycken.

efter en del gooooglande på lediga stunder, både hemma å på jobbet så hittade jag lösningen.

det visade sej vara enklare än jag trodde, tydligen finns det en sådan enkel sak som kallas   circuit breaker fan vet vad det blir på svenska men något i stil med återställare alt strömbrytare.

Hur som helst, den lilla skiten som är en liten rund jävel som sitter precis ovanför säkringarna å det är den grå till höger.

den ska man pilla ur å kolla om det är kontakt mellan pinnarna, är det inte det så stoppar man i nått i hålet trycker lite så den ploppar till å vips är det kontakt å allt funkar som det ska.

vilket huvudbry det har varit å så var det så enkelt. hoppas bara det kan hjälpa någon annan med.

det är skönt men en fungerande fläkt igen iaf, 

• Like 5