TOST Posted April 13, 2018 Report Share Posted April 13, 2018 Vad tror folk om att köra med den nya miljödieseln HVO 100 i en Land Cruiser? Experter uppger ju att bränslet "i stort sett" är identiskt med fossil diesel (till skillnad från till exempel RME) och det inte bör vara någon skillnad mot att köra med traditionell diesel. Det i kombination med att dessa dieslar verkar vara skottsäkra och ger intrycket att kunna köras på vad som helst, när som helst, borde innebära väl innebära att det är lugnt? Är det någon som redan kör med HVO 100 och kan ge ett utlåtande? Vad för eventuella problem kan dyka upp? När HVO 100 tar över, och jag kan köra det i min 1KZ-TE, kommer min LC90 bli miljöbilsklassad då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runekebab Posted April 13, 2018 Report Share Posted April 13, 2018 Jag har fortfarande inte hittat var man kan tanka det utan special tankkort, men när jag väl gör det ska det i tanken på min lj70. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted April 13, 2018 Report Share Posted April 13, 2018 (edited) @ewoldern provade inte du att köra 42:an på detta bränsle ? Här runt Göteborg finns det tydligen några Preem mackar som säljer HVO 100 och där borde man ju kunna tanka med vilket betalkort som helst. Utöver Preem fanns det några SÅIFA mackar men där kan jag tänka mig att det behövs ett särskilt kort. Skall testa nästa vecka när tanken är tom. /Mecki Edited April 13, 2018 by Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ollesjs Posted April 14, 2018 Report Share Posted April 14, 2018 På jobbet kör vi allt från lastbil till sopmaskin på hov 100 funkar bra Landvetter flygplats 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAK Posted April 14, 2018 Report Share Posted April 14, 2018 Jag är inte övertygad gällande HVO vad jag har förstått så lämpar det sig endast för högtrycks insprutning typ D4D, annars finns det risk för beläggningar i cylinderväggarna på grund av ofullständig förbränning. Detta är vad jag fick veta av min motorleverantör när jag ställde frågan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted April 14, 2018 Report Share Posted April 14, 2018 Jag håller på att sätta mig in i det här med HVO och vad jag läst hitils så skall det ha en bättre förbränning. HVO100 skall ha ett cetantal större än 70, vanlig diesel ligger runt 50. Ju högre cetantal desto mindre spikar motorn. 3B motorn i 42:an spikar lätt vid belastning så det bör ju märkas ganska snart ifall man tankar HVO100 i stället. Det skall bli intressant att testa men skall läsa och jämföra lite mer innan. /Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted April 14, 2018 Report Share Posted April 14, 2018 @Mecki Utveckla " spika " Mecki. Den fattar jag inte helt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted April 14, 2018 Report Share Posted April 14, 2018 @Wiberg Sr det knackar i motorn vid belastning på lågt varvtal på för hög växel . Åtgärdas lättast genom att växla ner och får upp varvtalet. /Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wiberg Sr Posted April 15, 2018 Report Share Posted April 15, 2018 Ahh! Tackar. Har ju folk till att välja växel i min bil vettö . Men är bekant med fenomenet, kände inte till namnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted April 16, 2018 Report Share Posted April 16, 2018 Jo Mecki jag testade i min BJ42 med 3B motorn då, tankade faktiskt bara 2 ggr halv tank. Upplevde att den gick jämnare och finare redan vid kall motor, jämnare tomgång etc. Men upplevde att det tog mer bränsle, och när den även kostar mer så la jag faktiskt ner mina funderingar redan där på vidare test.. Men någon mer får gärna testa och komma med sina synpunkter, jag har inga exakta bevis utan bara kände att jag inte kom lika långt dessa två tankningar! Är ju annars lite kul om man kan vara miljövänlig med sina gamla "svartrökare".. Synd bara att de inte gjorde som med e85 och sponsrar den ev miljövinningen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TOST Posted April 16, 2018 Author Report Share Posted April 16, 2018 På 2018-04-14 på 18:53, JAK säger: Jag är inte övertygad gällande HVO vad jag har förstått så lämpar det sig endast för högtrycks insprutning typ D4D, annars finns det risk för beläggningar i cylinderväggarna på grund av ofullständig förbränning. Detta är vad jag fick veta av min motorleverantör när jag ställde frågan. Intressant! Skulle vara vilja höra mera om just sånt här, gärna tester som gjorts mm. Tycker spontant det borde vara mindre risk för ofullständig förbränning i och med högre cetantal och syntetiskt framställt bränsle. Tänker mig att det borde vara jämnare i kvalitén än traditionell diesel, men det antar jag bara baserat på skillnaden mellan helsyntetisk olja och mineralolja, men det kanske inte alls går att jämföra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TOST Posted April 16, 2018 Author Report Share Posted April 16, 2018 27 minuter sedan, ewoldern säger: Jo Mecki jag testade i min BJ42 med 3B motorn då, tankade faktiskt bara 2 ggr halv tank. Upplevde att den gick jämnare och finare redan vid kall motor, jämnare tomgång etc. Men upplevde att det tog mer bränsle, och när den även kostar mer så la jag faktiskt ner mina funderingar redan där på vidare test.. Men någon mer får gärna testa och komma med sina synpunkter, jag har inga exakta bevis utan bara kände att jag inte kom lika långt dessa två tankningar! Är ju annars lite kul om man kan vara miljövänlig med sina gamla "svartrökare".. Synd bara att de inte gjorde som med e85 och sponsrar den ev miljövinningen Det är ju fullt rimligt, med tanke på att energiinnehållet är lägre. Dock så påstås det ju att det brinner renare och effektivare än traditionell diesel, och det kan ju påverka åt det ena eller andra hållet också. Men man vill ju se vad som skulle hända om HVO100 tar över och tester skulle visa att dieselbilar med efterbehandlingssystem (partikelfilter, Adblue, etc.) blir mindre hälso/miljövådliga än bensinare. Gör man en helomvändning då och förbjuder bensinbilar i städerna? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Båtis Posted April 17, 2018 Report Share Posted April 17, 2018 Jag har förmånen att äga en gammal traktor från 1960 . En tvåcylindrig bm230 victor, som används ganska sporadiskt. I vintras fick jag problem med tillväxt i dieseln som säkert är två år gammal. Tjockt segt svart kåda liknande klägg som förövrigt var väldigt lätt att lösa upp och tvätta rent med Biltemas t-röd. Nu är matarpump och tank rengjort. Igår köpte jag hvo på tappen vid olskroken med vanligt betalkort, som skall testas på gamle victor... Om jag förstått det hela rätt så kan det inte växa något i detta bränsle. Det ska dessutom vara väldigt lång hållbarhet innan det blir för gammalt. Visar det sig att det funkar bra så ska jag testa på 61:an sedan. Funderar på om jag ska hälla i lite tvåtaktsolja för bättre smörjning? Det är väl ett ganska "torrt" bränsle tror jag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ewoldern Posted April 20, 2018 Report Share Posted April 20, 2018 De lastbilschaufförer jag pratat med säger också att det drar en hel del mer soppa, så de vill inte köra privata bilarna med det av den anledningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.