Micael Posted February 14, 2018 Report Share Posted February 14, 2018 (edited) Hej! Har en Hilux -12 som, så småningom, skall ha hundar på flaker. Jag vill ha värme/frisklufts-fläkt till flaket. Sitter en Alfa-kåpa på. Funderingar, tips och råd mottages tacksamt. ? Edited February 14, 2018 by Micael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackstream Posted February 14, 2018 Report Share Posted February 14, 2018 Något som är lätt att missa är att det finns hål i varje hörn på flaket som man inte ser med blotta ögat där det är väldigt bra att dra kabel genom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 15, 2018 Author Report Share Posted February 15, 2018 Skall kolla noga där. Tack! Letar även efter en bra värme/frisklufts-fläkt som tar luft utifrån. Elen är ju löst av ovanstående kommentar ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 16, 2018 Author Report Share Posted February 16, 2018 Funderar på en motorrumsfläkt till båt och någon form av element som får plats i ett vanligt 160mm ventilationsrör. Sedan är funderingen var man skall göra hålet för luftintaget utan att avgaserna kommer in och att det blir allt för fult. Tänker i framkant av kåpan mot hytten. Tankar och funderingar kring detta? Någon som byggt något liknande? ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackstream Posted February 16, 2018 Report Share Posted February 16, 2018 Hålen jag nämner ovan är ganska stora, kanske bara stoppa i lite filtermaterial i dom. Kolla dom och bedöm själv, de e ju inte 160mm men fyra ganska stora Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 16, 2018 Author Report Share Posted February 16, 2018 Har inte hunnit klättra runt ännu men nu blev jag nyfiken. Projektet blir antagligen ett värmeelement från kjel&co som åker i i ett rör, en motorrumsfläkt från Biltema och kanske ner med alltihopa i en låda i durkaluminium från Biltema. Borde landa på 2-2,5 tkr. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackstream Posted February 16, 2018 Report Share Posted February 16, 2018 Svårt att fota, det är alltså i överkant på flakets sidor. Om man sticker in fingrarna så känner man hålen. Tex bakom baklyktan. Inser att det är svårt att förklara oxå ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 16, 2018 Author Report Share Posted February 16, 2018 Grymt! ?? Tackar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 17, 2018 Report Share Posted February 17, 2018 Jag har ett orginal bakre värmepaket till Troopie HZJ78 som är komplett med fläkt (2 hastigheter) om det kan vara av intresse. M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 17, 2018 Author Report Share Posted February 17, 2018 Intressant. ? Är det elektriskt eller kopplas det på vätskevärme? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 17, 2018 Report Share Posted February 17, 2018 4 timmar sedan, Micael säger: Intressant. ? Är det elektriskt eller kopplas det på vätskevärme? Kylvatten från motorn till värmepaketet och ström till fläkten. Att få någon värme att tala om från bilens elsystem är nog att hoppas på för mycket. Rätt många kW som ska till... ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 18, 2018 Author Report Share Posted February 18, 2018 Lite för stort projekt för mig som inte är någon klipskare bilmek. Värmen skall upp till några plus på vintern för att tränga ut fukt i första hand, tror du inte jag kan komma upp till det? Tack i alla fall, det hade helt klart varit den bästa lösningen. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted February 18, 2018 Report Share Posted February 18, 2018 Hej ! Här https://m.conrad.se/?websale8=conrad-swe.01-aa-m&pi=841650&ws_tp1=cp&ref=PLA_BIL&subref=841650&utm_source=PLA_BIL&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_BIL_feed&utm_content=841650&gclid=Cj0KCQiA5aTUBRC2ARIsAPoPJk9YKEIS5hPpb9aDnmcFw_A38KSAJ9Sl6aKkquXl-2DF5BNbFekX4hoaAqYcEALw_wcB är en enkel 12V värmefläkt du kan testa för att se om den klarar av att värma upp utrymmet på flaket som du hade tänkt dig. Det verkar som att dom flesta 12V värmeelement ( som jag hittade) är på runt 150W . Du kan komplettera med en sån där "svamp" man sätter på taket på båt och husvagn för att få in friskluft . Men jag tror ändå att det bästa är att göra som MFI9 tipsar om och montera ett värmepkt som värms av kylvattnet från motorn där har du allt i ett och du får en jämn och fin värme. Alternativet om du inte vill dra slangar från motorrummet är att montera in en bensin eller dieseldriven varmluftsfläkt typ Ebesbresher (eller hur det nu stavas ) men då blir det andra problem med vart man gör av bränsletank och avgaser Hmmm inte helt enkelt det här Lycka till ! / Mecki 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Globecruiser Posted February 19, 2018 Report Share Posted February 19, 2018 Hej, Bifogar en bild på en installation i en hilux. Den bygger på ett förbrukningsbatteri och en Eberspäscher Airtronic D2 med fjärr och GSM styrning. Insuget sitter mot framstammen och avgaserna ut genom golvet under bilen. På så sätt skapas ett undertryck och drar friskluft genom en ventil i framstammen. Denna används till jakthundar och ställs med termostat på en viss temp oftast 18 grader och det fungerar mycket bra men även bra om man vill torka saker. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 19, 2018 Author Report Share Posted February 19, 2018 Lite för stort projekt för mig som inte är någon klipskare bilmek. Värmen skall upp till några plus på vintern för att tränga ut fukt i första hand, tror ni inte jag kan komma upp till det? Tack i alla fall, det hade helt klart varit den bästa lösningen. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted February 19, 2018 Report Share Posted February 19, 2018 Beror på hur mycket du isolerar. Med 500mm rockwoll på alla sidor så kan nog 150w räcka till, en kall vinterdag. Att det sedan blir begränsat lastutrymme kvar är ju en fördel, då det inte får plats så många som behöver frysa, när värmen inte räcker till... ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 19, 2018 Author Report Share Posted February 19, 2018 Shit, får köpa en pytteliten hund då. ? Tanken är att få värme under gång och få ca 5-10 grader så hundarna får lite värme och torrare luft. Parkeringsvärme är inte aktuellt även om en dieselvärmare är bättre tryck i. Bilen rullar mest i södra halvan av svearike så -10 är ovanligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackstream Posted February 20, 2018 Report Share Posted February 20, 2018 Har du funderat på isolerade hundburar med lite ventilation och 12V värmefilt? Köp en som är gjord för ändamålet, som tål en blöt hund. Ett extra AGM-batteri med skiljerelä så vet du att bilen startar oxå. Känns lyxigt att värma upp hela flaket, kommer krävas en hel del effekt speciellt om det är fuktigt, som det blir med blöta hundar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted February 20, 2018 Author Report Share Posted February 20, 2018 Ingen dum idé alls. ? Börjar luta åt det hållet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts