Jump to content

Renovering av BJ73 -85

Wenjad

Recommended Posts

Tjena, detta är min BJ73 som jag köpte i fredags! den kommer att renoveras under vintern nu och förhoppningsvis vara redo att skota lera till sommaren ;) jag kommer försöka hålla denhär tråden upptaderad så gott jag kan, men de kan gå lite segt då jag har en känsla av att denhär bilen kommer ta pengar från kontot snabbare än dom hinner komma in :D jag ska börja med rostlagningen iallafall och låta det rulla på i egen takt därifrån, motorn tänkte jag ta ur och dona då den går lite hårt och dricker lite vatten :D nu hoppas jag att det kommer upp nå bilder här under annars vet jag inte vad jag tar mig till, tips mottages gärna om denna modell och har ni delar till den som ni vill bli av med så tveka inte att höra av er :D mvh post-2926-0-65904600-1507474795_thumb.jpg post-2926-0-23932600-1507474813_thumb.jpgpost-2926-0-67700000-1507474828_thumb.jpg

Härligt att du tog dig an den! :) Grattis

Tackar! tänkte först bara ha den och åka med som den är, men fick veta när jag tagit hem den att det inte fanns så många i sverige så då bestämde jag mig för att den ska renoveras, tråkigt om den rostar bort :D

Jo det är inga Land Cruiser som är speciellt vanliga i vårt land, inte som suzuki jeepar etc :-P

Jag kommer skrota en bj73 framöver så är det något du behöver så kan jag ha det, inga plåtdelar då den är mkt värre än din ;)

Jo det är inga Land Cruiser som är speciellt vanliga i vårt land, inte som suzuki jeepar etc :-P

Jag kommer skrota en bj73 framöver så är det något du behöver så kan jag ha det, inga plåtdelar då den är mkt värre än din ;)

om ekonomin tillåter så köper jag gärna motor, låda och axlar :D alltid bra att ha extradelar på hyllan :D

om ekonomin tillåter så köper jag gärna motor, låda och axlar :D alltid bra att ha extradelar på hyllan :D

Det sitter sexcylindrig motor i denna som jag skall behålla, och axlarna spar jag av samma anledning som du tänkte på ;)

Men behöver du något annat mindre så har jag det säkert!

Det sitter sexcylindrig motor i denna som jag skall behålla, och axlarna spar jag av samma anledning som du tänkte på ;)

Men behöver du något annat mindre så har jag det säkert!

aha :D ja men då ska jag lägga det på minnet iallafall och se vad som kommer fram under renoveringen :D

Sådär, nu kan man väll säga att startskottet för renoveringen har gått, tog in den i garaget idag efter jobbet och började inspektera rosten, man kan väll säga att det både var värre och bättre än jag trodde. Jag trodde först att det var golvet som såg värst ut, men i själva verket var det ramen :? men det posetiva var ändå att det var den bakre halvan av ramen som var genom rostad på sina ställen, främre halvan såg fin ut så blåser man ur allt damm där och lägger på rostskydd så bör det hålla bra många år till. bakre halvan får jag byta lite plåt i, men alla fästen till dämpare, bladfjädrar osv. har klarat sig så det slapp jag byta :-P golvet såg fint ut, likaså hjulhusen för där har nån gjort en insats och rostlagat, så det är bara några små hål i golvet som ska läggas igen 8-) Såg även att två blad hade gått av i bladfjädrarna, ett bak och ett fram så får bli en ny höjningssats så småningom. trösklarna tänkte jag byta då det är hål på sina ställen i dom också, såg att mekonomen sålde trösklar och även nedre skärmhalvorna fram . motorn vet jag inte riktigt hur mycket jag ska göra åt, bränslesystemet ska iallafall renoveras då det läcker lite diesel, riktigt var har jag inte lokaliserat än men det är runt pumpen nånstans. toppen tänkte jag också lyfta och göra iordning och därifrån ser jag sen hur cylindrarna ser ut och tråget ska även ner så lagren får inspekteras, först då ser jag om det blir en total renovering av motorn eller om det räcker att dona toppen. axlarna tänkte jag också renovera och givetvis ska det installeras diffspärrar fram och bak :geek: blir nog även en ny kylare då det försvinner lite vatten och han jag köpte den av sa att det var kylaren som läckte, jag har inte sett det själv så det får jag forska i. växellådan vet jag inte riktigt om det är nån ide att dona, den verkar inte läcka nånstans och kopplingen tar bra så det får nog vara ett tag :-P framtidsplanen är nog att det ska bli en "äventyrsbil" eller vad ni kallar det, ju mer jag tittar runt på dethär forumet desto mer sugen blir jag på att hänga med er på nån träff i framtiden :-P blev en ganska lång text så jag hoppas nån orkade läsa :shock: förresten så är det bäst att säga att detta blir min första riktiga bilrenovering så om ni ser att jag slarvar med nått så säg till :-P

post-2926-0-98902500-1507571943_thumb.jpg

post-2926-0-51665400-1507571991_thumb.jpg

post-2926-0-23657700-1507572002_thumb.jpg

post-2926-0-73626700-1507572053_thumb.jpg

post-2926-0-00535200-1507572066_thumb.jpg

post-2926-0-33362900-1507572089_thumb.jpg

post-2926-0-60531200-1507572147_thumb.jpg

Ser ut som du har lite att göra, men kul att du tar dig an projektet och låter bilen överleva! Ser fram emot att följa renoveringen men bilder här i tråden! :)

jodå, här finns det att göra :D ja det är alldeles för många bilar som går till skrot pågrund av rost :( ja jag får hoppas att tråden blir intressant och läsvärd, den kanske inte blir så intressant nu i början när det är rostlagning ett tag framöver men förhoppningsvis blir den intressant när renoveringen av allt det andra kommer igång :D

Idag har jag iallafall börjat svetsa lite smått, skulle ha börjat igår men då farfar fick med sig fel tjocklek på plåt hem från shoppingrundan så blev det förskjutet en dag, sånt händer :D tänkte börja leta efter lite packningar och sånt till motorn och beställa i slutet av månaden så jag kan börja med den, bra att kunna varva med nått, blir lätt tråkigt att bara svetsa rost :D just nån större uppdatering kan jag inte ge just nu, jag hoppas kunna visa lite resultat framåt helgen iallafall :D

Jag tänkte börja räkna lite på vad allting kan tänkas landa på i slutändan kostnadsmässigt, så jag söker lite tips på prisvärda diffspärrar och höjningsats, kravet på diffspärrarna är att dom ska vara knapptstyrda ;D Mvh

Kolla med umeåoffroad han har börjat sälja en hel del Arb produkter.

var in och kollade lite, han verkar inte ha diffspärrar till land cruiser, läste nånstans om kina diffspärrar till land crusier som skulle kosta nästan hälften av vad arb kostar och hålla bra? :D

Blev ledig från jobbet idag så fick endel gjort, bestämde mig för att kapa bort plåtarna som föregående rostlagare hade svetsat dit, verkar va en salig blandning av olika tjocklekar på plåtarna som satts dit, vissa är så tunna att det blir bulor i dom när man knackar med hammare å andra är lite tjockare men inte riktigt så tjocka som jag vill ha dom :D fortsätter det i denhär takten nu så kan jag nog plocka ner bakaxeln i helgen och börja svetsa ramen där :D det var kul dethär att ha nånting att pula lite med i garaget, tror inte jag har gjort en fullständig renovering av nått sen jag var 13 och precis köpt min packmoppe, tänk att det är 8 år sen nu, tiden flyger iväg :D

post-2926-0-75967000-1507836528_thumb.jpg

post-2926-0-27187500-1507836550_thumb.jpg

post-2926-0-47591200-1507836563_thumb.jpg

• 2 weeks later...

En liten kort uppdatering då, de har gått lite segt med land cruisern nu, har hållt på i flera dagar med att städa garaget, men nu är det dax att lyfta ner bakaxeln och börja på ramen där, dock blir jag tvungen att byta garage nu då farfar vill ställa in bilen när det börjar bli kallare :D men på fredag är jag förhoppningsvis igång igen och då har jag flyttat till ett garage med lyft så det borde gå snabbare och smidigare att rostlaga då :D förövrigt så beställde jag en höjningssats idag och packningar och filter till motorn och även nya bromsdelar runtom så snart kan jag börja med lite roligare saker än att laga rost :D Mvh!

dax för uppdatering, tog in land cruisern på jobbet i helgen och har hållt på sågott som varenda vaken timme med den sen i fredags :D men nu är det värsta på ramen äntligen färdigsvetsat, finns lite småfix kvar men inget akut :D fick hem höjningssatsen imorse så den är monterad bak iallafall, ska montera fram i helgen tänkte jag :D Så nu ska bara tanken på plats igen sen är det jag kan göra nu klart, håller på och väntar på att få hem filter till motorn och bromsar runt om så de blir nog också donat i helgen om det kommer snart :D blev en jäkla skillnad med höjningssatsen, blev nog närmare 20 centimeter högre :D

post-2926-0-42845900-1509473939_thumb.jpg

post-2926-0-08172000-1509473956_thumb.jpg

post-2926-0-58168800-1509473986_thumb.jpg

post-2926-0-09278200-1509474001_thumb.jpg

post-2926-0-07507800-1509474018_thumb.jpg

post-2926-0-46926500-1509474039_thumb.jpg

post-2926-0-84929500-1509474060_thumb.jpg

post-2926-0-54889500-1509474084_thumb.jpg

Edited by Wenjad

Uppdatering! Nu är höjningssatsen installerad runt om och dieselpumpen är tätad! Nu ska jag bara felsöka varför den är så svårstartad, går ojämnt på tomgång och vitryker, eftersom den svarar som den ska på gasen så kan jag nästan utesluta att det är dålig komp, ska kolla över konditionen på spridarna och se hur dom mår :) jag har bestämt mig för att detgär ska få bli ett rullande projekt då jag dels är utan garage snart och åksuget har blivit föe stort :D på lördag nästa helg ska land cruisern få transportera mig ut till ett bro bygge på en skoterled, ska bli kul att få prova den i skogen för första gången sen jag köpte den :D

post-2926-0-33858400-1509916649_thumb.jpg

post-2926-0-95834700-1509916677_thumb.jpg

post-2926-0-24913500-1509916713_thumb.jpg

post-2926-0-33003000-1509916729_thumb.jpg

post-2926-0-64866600-1509916743_thumb.jpg

Kul att följa ditt arbete! Det ser ut att ha blivit riktigt bra med höjning, om man jämför med bilden i första inlägget i denna tråden! :)

Jag tror det är en bra idé att ha den som en rullande renovering, för att hålla intresset vid liv.

Blev inget av jungfru turen, självklart så började jag felsöka varför den gåe ojämt på tomgång och ryker vitt, tog av kylarlocket och gasade och det blev en fontän, så det råder ingen tvivel om att det är en blåst topplockspackning (eller värre) :D så nu står Land Crusiern inne i garaget med toppen avriven, var förövrigt ett helvete att få in den i farfars garage nu med höjningen :D har bara kollat lite snabbt på toppen och packningen och kan inte se några defekter än sålänge, men stålpackningarna ser man ju inte alltid om dom är blåsta eller inte. Inga synliga sprickor i toppen men ska tvätta den imorgon och gå igenom den grundligt och mäta den, tvivlar dock på att den är skev då motorn aldrig blivit kokad vad jag vet :D är säkert inga sprickor heller utan det är nog bara packningen. Måste iallafall säga att det var otroligt lätt skruvat att riva toppen på toyotan om man jämför mot min L200a :D uppdatering kommer imorgon för då är allt ihop monterat igen och provstartat om allt går som det ska :D

post-2926-0-92629000-1510362114_thumb.jpg

post-2926-0-25389800-1510362128_thumb.jpeg

post-2926-0-89991500-1510362137_thumb.jpeg

Hehe ja nu går allt på högvarv när man är sugen på att få ut och åka :D här kommer en till uppdatering då! Nu är allt ihopsatt, provstartat och provåkt, nu är det inte längre en fontän upp genom påfyllningen till kylsystemet när man gasar med locket av så en ny packning gjorde nog susen, dock såg jag näe jag skulle byta termostat att där fanns ingen! Så nu sitter där en sprillans ny, dock tvivlar jag på att det skulle vara det som fick vattnet att spruta för det har jag aldrig hört talas om att nån som åkt utan termostat haft det problemet, för den byggde även tryck i kylsystemet när den var kall och det klarar inte vattenpumpen! Så der var iallafall skönt att få det åtgärdat, dock går den fortfarande lite ojämt och ryker vitt, ytterst märkligt, så jag ska pausa lite här och åka ett tag nu, kan vara spridarna som är igensatta så ska åka ett tag och se om det blir bättre, blir det inte det då är det nog dax att kolla över pumpen. Det kan ju också vara så enkelt att det är bränslefiltret som är dåligt, men jag har såklart fått fel filter när jag beatällt så får beställa ett nytt. Jag är ganska virrig i skallen just nu och har lite svårt att lägga ihop alla symptomen och se vart dom pekar :D ska sova på saken nu iallafall, förresten, dethär med gammal diesel, jag har fått för mig att när man kör på diesel som är gammal så kan det ryka nått kopiöst av maskinen, stämmer det? Kan ju isåfall vara så enkelt också :D känns iallafall skönt nu att veta att det sitter nya packningar i hela toppen och att alla ventiler är inslipade och kontrollerade :D

post-2926-0-06062800-1510446268_thumb.jpg

post-2926-0-95348200-1510446294_thumb.jpg

post-2926-0-58451300-1510446334_thumb.jpg

post-2926-0-63823600-1510446356_thumb.jpg

post-2926-0-79613600-1510446386_thumb.jpg

He he, känner igen detta :-) Det brukar bli många timmar i verkstan när man väl kommit igång med ett projekt.

Min 42:a (3B-motor) ryker ljusa avgaser och går lite ojämt (spikar) när den har stått en dag eller mera. Spikandet beror nog på att ett glödstift är ur funktion och det bidrar väl till lite vit rök när dieseln inte förbränns så bra i den cylindern innan den blir varm. Jag har även hört att det kan bero på att spridarna inte håller helt tätt när bilen står ett tag utan det läcker/droppar diesel från spidarna och det ligger i förbränningsutrymmet och trycks ut i avgassytemet när man startar och på det viset ska ge upphov till vit rök .

Hur som helst har det varit så hela tiden jag haft bilen och det har inte blivit sämre och den tar inget vatten :-)

/Mecki

Edited by Mecki

Ja jag funderar på om jag har några glödstift som är ur funktion, för den är hemskt segstartad, men det har blivit bättre nu när jag bytte topplockspackningen och tätade pumpen innan så var den omöjlig att starta utan startgas :D åkte lite idag, gick väll sådär, en fastkörning och den går varm, men troligtvis så beror varmgången på att det är luft i kylsystemet och att det är hål i kylaren, så det är jag inte orolig för just nu, så nästa projekt blir att se om jag kan löda kylaren :D ja just ja! Lägger in en bild på dieseln som kom ur avluftningen på bränslefiltret, ser inte frisk ut så derhär kan ju också vara anledningen till att den ryker, men det är bara spekulationer :D

post-2926-0-29779500-1510492369_thumb.jpg

post-2926-0-13245100-1510492388_thumb.jpg

post-2926-0-98947600-1510492439_thumb.jpg