MFI9 Posted July 25, 2017 Report Share Posted July 25, 2017 Jag har efter några (många) mil konstaterat att en HZJ78 inte är det tystaste fordon man kan åka i. Efter lite funderingar och letande på nätet så beställde jag Silent Coat ljuddämpande matta I två olika utförande. En som dämpar vibrationer i plåten, dvs stomljud och en som fungerar som ljudisolering. Jag har nu monterat från torpeden och bak till en bit bakom stolarna. Även dörrarna har fått ett par kortare remsor för att ta bort plåtljudet. Skillnaden är otroligt stor, i princip har alla ljud från motor och växellåda som har lite högre frekvens försvunnit helt. Bilen är betydligt tystare och jag kan starkt rekommendera fler att göra detta om man ska köra långa sträckor och tycker det är tröttande med buller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted July 26, 2017 Report Share Posted July 26, 2017 Det bara bubblar bra tips ur dig Varför just detta märke, och var köpte du ifrån? Har du någon koll på hur mycket extra vikt du klistrat på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted July 27, 2017 Author Report Share Posted July 27, 2017 Jag köpte på https://www.brl.se/sv/varumarken/silent-coat.html Det är bara den vibrationsdämpande mattan som är relativt tung, den andra väger inte mycket. Totalt har jag lagt ca 4-5 kilo i LC:n, men med tanke på resultatet är det värt det. Jag köpte lite större mängd och har även lagt i bruksbilen och hustruns Miata där ljulhusen bak är ett välkänt Buller ställe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MFI9 Posted July 27, 2017 Author Report Share Posted July 27, 2017 Jag fick idén från AsPW, och letade sedan efter den produkt i Sverige som hade bäst renommé. Silent Coat rankas högt bland billjud-byggare. Därav valet. Jag har provat Feltemas variant, men den lossnar och trillar ner från tex insidan på dörrarna. Mao precis vad man kan förvänta sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts