Jump to content

Eftermonterat partikelfilter 2003 LC120 D4D

Krille87

Recommended Posts

Hej!

Ny här på forumet och ny ägare till en Land Cruiser av årsmodell 2003 D4D, köpt i tyskland där förra ägaren lät montera DPF-filter (partikelfilter) 2009, bilen har rullat 3400 mil sen dess.

Jag är lite orolig för att detta filter ska sättas igen och skada motorn, vad göra? Någon med erfarenhet? Borde jag demontera och köpa en vanlig förkatalysator från något skrotobjekt?

/Kristoffer

20170720131559-193.180.216.132.JPG

Edited by Krille87

Hej och grattis till nya bilen!

Vad sa de på regbesiktningen om partikelfilter? Fick du tillgodoräkna dig det med bättre miljöklass och lägre skatt?

Kan inget om efterminterade dpf men om det blir dåligt flöde i det så borde bilen gå sämre och då är det väl bara att plocka bort det

Hej och tack! Vilken kanonbil! Att jag inte köpt en tidigare. :P

De sa inget spec. fick ingen fördel skattemässigt iaf. Fungerar bara i Tyskland tydligen.

Mailade Toyotaverkstaden i Tyskland och frågade om filtret och fick detta svar.

"Hello Kristoffer,

No, the filter does not need to be cleaned or replaced.

It is a so-called "secondary flow filter"

A part of the exhaust gases is "branched" through this filter. As a result, the filter retains a portion of the soot. When the exhaust system reaches a certain temperature, the thus collected soot is burnt in the filter by itself. Since only a part of the exhaust gases can be filtered and the rest of the exhaust gases can pass through the filter unhindered, the filter can not be completely added as is the case with newer vehicles with diesel particulate filters.

Thus, the installed filter is maintenance-free.

Of course, it is better if you drive the car again and again on longer distances a little faster so that the filter is easier to clean by itself.

In Germany, we have retrofitted this filter to achieve a better exhaust gas standard and thus to save taxes.

The filter can also be removed and replaced with the original pipe.

I wish you much fun with the vehicle and continue a good ride.

Best regards

Matthias"

Antar att jag kör vidare med det monterat, bilen går fint och drar inte mkt soppa.

En annan fråga: Originalfälgarna har dimensionen 17" ET30 6x139,7. Jag har fått tag på fälgar med dimensionen 17" 6x139,7 ET20 och tänkte montera på däck med dimensionen 235/80R17 kommer det fungera?

/Krille

Edited by Krille87

Visst borde alla ha minst en Land Cruiser :)

Låter ju som en bra grej med det filtret, säkert bara att köra på.

Ang vilka däcksdimensioner som passar på en 120 får vi se om någon annan kan hjälpa till med, för det har jag ingen koll på alls

En bil från 2003 har viktbaserad fordonsskatt, så om den släpper ut en musfis eller 10ton CO2 per km spelar ingen roll pengamässigt.

Fälgar med 10mm mindre inpressning BORDE inte vara några problem att köra på, särskilt inte med i sammanhanget så smala däck som 235:or.

Det mest irriterande med fälgar till LC är annars den lite ovanliga centrumhålsstorleken.

En bil från 2003 har viktbaserad fordonsskatt, så om den släpper ut en musfis eller 10ton CO2 per km spelar ingen roll pengamässigt.

Fälgar med 10mm mindre inpressning BORDE inte vara några problem att köra på, särskilt inte med i sammanhanget så smala däck som 235:or.

Det mest irriterande med fälgar till LC är annars den lite ovanliga centrumhålsstorleken.

Vill ha smalare däck på vintern då jag tycker det greppar bättre. Får lite extra höjd också med 235/80R17, ca 3 cm högre borde det bli. Fälgarna jag fått tag på har samma centrumdiameter som originalfälg.