Jump to content

Simons KZJ70 LX


Simon.91

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är nu Toyotaägare sedan ett tag tillbaka. Var först lite spekulant på runekebabs Lj70, men backade på den. Hur det nu va, så istället för att demonstrera på 1:a Maj så kastade jag och brorsan oss i en bil och hämtade en KZJ70 LX istället. Nån som har koll på vad LX innebär?

 

post-2860-0-29988400-1498678474_thumb.jpg

 

Hades ju egentligen tänkt mig en skattebefriad, eller en nästan skattebefriad. Men detta blev nog bättre då den har 3 liters motorn ;) Har inte hunnit med så mycket annat än att använda bilen, mest fixat lite småprylar. Satt galler för baklysen, mekat dit ett armstöd - flyttat in mig i bilen typ. Men den slog nyss över till 27 000 mil så tog tag i servicen idag.

 

post-2860-0-09151700-1498682953_thumb.jpg

 

Och det gick ju bra, måste dock fixa mer olja i morgon då jag inte visste att bakaxeln var lamelldiffad innan.

 

Lite tråkigare är ju dock att utgående axel ur fördelningslådan (bakåt) är lite glapp. Ca 0.2mm. Hur allvarligt är det? jag mätte aldrig utg axel framåt, men den är inte alls lika glapp. Det ser inte ut att ha läckt någon olja.

 

Drivknutarna fram, dom kommer man inte åt att smörja utifrån va? hur ofta kan man tänka sig att dom behöver fettas om?

 

post-2860-0-54678900-1498682512_thumb.jpg

 

Det var en mycket dålig bild, Men det ska iaf föreställa det bakre styrstaget på framaxeln, antar att den inte ska vara böjd? bilden ljuger lite dock, ser lite annorlunda ut på riktigt. Förra ägaren körde sönder styrdämparen vid ett tillfälle, kan ju ha hänt då? men det är en rätt mjuk och fin böj. Färgen på staget är inte sprucken.

 

Kommer försöka uppdatera lite här framöver i takt med att nya frågor och problem dyker upp :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en fin bil!

Du kan inspektera hur mycket fett det är vid drivknutarna genom att skruva loss en bult med 4-kantig skalle, den sitter på Navets insida, framkant,ovankant.

Det är väl ingen större fara med det kröka stystaget om inte bilen känns obehaglig att köra, kolla för säkerhetsskäl hur hjulen står toe-in.

/Mecki

Link to comment
Share on other sites

Mätte lite Toe idag, ca 10mm tightare baktill. Mätt på en höft med en talmeter bara. Så alltså lite toe-out. Vänster framhjul är mer slitet på insidan. Den är inte direkt otrevlig efter vägen, men blir nog att kolla lite hjulvinklar framöver. är det något mer än toe att justera på dessa?

 

Ja precis, tänkte mer på vilken utrustning en Lx har och inte. Eller var Lx grundutrustade och Vx snäppet över? Det jag kan komma på är att min har el-värme på bakrutan, central-lås, lamelldiff i bakaxeln. Det skulle vart kul att se en tillbehörs/utrustningslista.

 

Absolut Calle! Det var fyra halvskabbiga gråmålade orginal plåtisar va? :mrgreen: :mrgreen:

 

post-2860-0-00715800-1498753614_thumb.jpg

 

Röda rör till Laddluftkylaren, Den är vad jag förstår eftermonterad. Men det ser ut som originalprylar, eller kopior på originalprylar. Gjorde färdigt servicen med idag, bränslefiltret sitter rätt bökigt till, och inte verkade handpumpen ta något heller just. Men det gick bra ändå, fyllde filtret innan och var lite på hugget vid uppstart.

 

Nä men jag är skitnöjd med bilen, har ledsnat på att sitta nere på backen och inte kunna få med mig nå prylar lite smidigt. Tanken är att jag ska köra den till vardags framöver :)

Link to comment
Share on other sites

 

Absolut Calle! Det var fyra halvskabbiga gråmålade orginal plåtisar va? :mrgreen: :mrgreen:

 

 

DET får vi diskutera mera om i Västerås :mad:

Fast jag hörde att du skulle åka i något tyskt på vägen ner... :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hallå! har vart lite dåligt med updates här, så får sammanfatta lite ur minnet istället.

 

post-2860-0-50866500-1504957954_thumb.jpg

 

Armstöd Check!

 

post-2860-0-00966100-1504958055_thumb.jpg

post-2860-0-94696600-1504958076_thumb.jpg

 

Ritade och printade lite krokar till lastgallret, lite kass yta dock <_<

 

post-2860-0-57818600-1504958091_thumb.jpg

 

Fyndade Amerikansk idiotdomkraft :rolleyes: 200:-

 

Tog tag i toe inställningen igår med. Var tvungen att plocka ner styrstaget för att få loss p-ändarna. Så jag provade räta lite på det när jag ändå hade det löst. Staget var faktiskt väldigt mjukt och följsamt. Trodde jag skulle få veck i det, men var bara att sätta i skruvstycket och räta ut. Mycket Bra!

 

post-2860-0-14706500-1504958118_thumb.jpg

La på stålskala för säkerhets skull :mrgreen:

 

post-2860-0-24797700-1504958122_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Mer Godis från Toyota!

1.thumb.jpeg.c525b404c633e7cf4ca4d3aa85e84a62.jpeg

 

Nu är det bla. bromsarna som ska få sig en omgång. Är nere på skrikblecken fram, och bak såg det inte så vackert ut heller.

 

2.thumb.jpeg.dd0a6bc6fbb0e3a8c5882471efe66003.jpeg

 

Byter självjusterarna med, dom tandade hjulen var så pass slitna att det var ett himla bök att justera ihop backarna för att få loss trumman.

 

image7.thumb.jpeg.b183758c76fd3490c0cccd2b5f00ce41.jpeg

 

Å så var ena sidan ihop. Passade på att laga några rosthål längst ut på bromsskölden med. Tyvärr så glappar axeln en del radiellt. Iofs så är det ju en bit in till lagret från flänsen så det ljuger ju lite. Får prova mäta lite innan jag plockar ihop det sista.

 

Hur beter man sig för att få ut en axelhalva smidigast? tar man dom 4 skruvarna på baksidan skölden och får med sig lagerhuset kanske? Antar att det inte är nå konstigheter inne i diffen som trillar ur läge när man drar ur?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så här fint blev det i hjulhusen☺️ Kanske rosten håller sig borta ett lite längre tag.

 

7.thumb.jpeg.2082000c4fbb8ec1e515209c4ee0e58d.jpeg

 

Har gjort färdigt och satt ihop bak nu. Glappen i hjullagren får bli nästa sväng istället. Blev istället att dyka på frambromsarna, dom som startade denna bromsöversyn.

 

8.thumb.jpeg.fcb0be5b358a2796e42ff8aabaeeb188.jpeg

Utslitna belägg, vänster fram. Två av kolvarna satt bra nog fastrostade, så där har ju bromsarna släpat lite. Dock inget som märktes på besiktningen.

9.thumb.jpeg.b0e67078897c81353865b7d65b82577d.jpeg

Inte vackert ? Men jag sätter ihop med gamla tätningar & kolvar så länge iaf. Får jaga fram nya att ha på reserv så länge.

Värt att notera är att klossarna fram hade ungefär samma pris på Toyota som hos lokala bildelsfirman. Alltid roligt med originaldelar ?

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ja tätt verkar det som det blev ?

 

Något som inte höll tätt så länge var höger axelhalva som med hjälp av lagerglappet behagade att släppa ifrån sig oljan ner på backen. Och detta i höstas när vi var mitt i värsta flytt-ruschen ?

IMG_0027.thumb.JPG.79642f8bc12710a561ec76a5ad98c005.JPG

IMG_0028.thumb.JPG.988e89a4f65b996f772337089864fb98.JPG

IMG_0029.thumb.JPG.496dd6fa2b0ef6a8ff87f3b2cbf47b76.JPG

Klöv den inre lagerbanan, och la en liten svets i den yttre så hoppade dom loss så snällt.

InkedIMG_6460_LI.thumb.jpg.721ae518c7c672e08ecb4605f88c2a05.jpg

Å så var vi på rull igen!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Lagret var för övrigt ett st 6308-2RSR C3, vet inte riktigt vad det andra R:et står för i beteckningen, kanske att det är någon slags förstärkt gummitätning ? annars var det ett helt vanligt C-3 lager. Sen så är det ändå kanske bra att köpa satsen så att man får med krympringen och tätningarna. Skulle förstås fotat lite mer när jag höll på....

 

Idag blev avgassystemet sig själv igen!

IMG_0354.thumb.JPEG.fab26def73b53b0582aecb464013f3ac.JPEG

Röret efter flexslangen, under passagerargolvet. Det gamla var helt av där på slutet.

 

IMG_0355.thumb.JPG.1d9f69b0be4c26728399d4275f8d14e4.JPG

Och sista biten som mynnar ut bakom vänster bakhjul. Såg att anslutningen mot dämparen var dålig med, så det blir att se över det med vad det lider. Hoppas jag inte tappar mina nya rördelar innan dess bara! ?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.