Mecki Posted June 11, 2017 Report Share Posted June 11, 2017 Är det någon här som har råkat ut för samma problem med att det låter från huvudbromscylindern? Ljudet uppträder när bilen har stått över natten och särskilt när det är kallt på morgonen. När man slår på tändningen så startar en elmotor vid huvudbromscylindern och pumpar upp tryck i bromssystemet, pumpen skall stanna efter 30-40 sekunder men det gör den inte i bland . När det fungerar som det skall så ser man att bromsvätskenivån i behållaren sjunker lungt och stilla när pumpen startar. När det inte funkar som det skall så startar pumpen och nivån sjunker men den sjunker under den nivån när den normalt stänger av och man hör att pumpen börjar jobba mer ansträngt, efter några sekunder börjar det bubbla i bromsvätskebehållaren samtidigt som det börjar låta som att vätskan pressas genom en övertryckventil. Jag har systemet med enbart ABS och ingen hydralisk fjädring och då verkar det inte finnas någon separat trycksensor. Oftast försvinner detta efter några tryck på bromspedalen och allt är som det skall men nån gång har ABS-varningslampan tänts upp och en larmsignal börjar ljuda. Under tiden som larmet går tar bromsarna bra och fint som vanligt bortsett från att ABS-funktionen inte fungerar. Har haft bilen inne hos Toyota men då ville problemet självklart inte uppträda, däremot fick dom fram en felkod som säger Hydro Boost Pump Failure och då vill dom byta hela dj*#%la skiten till en kostnad av en hel garderob med skjortor Jag har läst allt jag kan finna i detta ämne på ih8mud , några skiver om samma problem och att dom kört med detta i flera år och tyvärr ingen lösning på problemet. Dom flesta verkar ha problem med en svampig bromspedal och att dom får "dubbeltrampa" för att få en bra bromsverkan och då kan man renovera huvudbromscylindern men vi har inget utav dom problemen utan bromsarna tar riktigt bra . Just nu fungerar bilen som den skall men det är irriterande att inte ha hittat felet och är det någon som har något bra tips så tar jag tacksamt emot detta. / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jes Posted June 20, 2017 Report Share Posted June 20, 2017 Jag har haft samma fel på min land cruiser, men fick felet konstant= bara att bytta. Köpte en begagnad til ca 3500kr. Mvh Jes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted June 20, 2017 Author Report Share Posted June 20, 2017 Bytte du hela enheten eller bara pumpen? / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jes Posted June 22, 2017 Report Share Posted June 22, 2017 Jag bytte hela enheden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jes Posted June 22, 2017 Report Share Posted June 22, 2017 Jökers autoophug i Danmark, har ett ombyttes system. Man lämnar in sin gamla enhet och får en ny. Jag vett dock inte priset. http://ditonet.dk/?company=59 Mvh Jes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted June 22, 2017 Author Report Share Posted June 22, 2017 Tack för tipset! Det var ju lite närmare än dom företag som jag har hittat i USA. / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jes Posted June 26, 2017 Report Share Posted June 26, 2017 Tack för tipset! Det var ju lite närmare än dom företag som jag har hittat i USA. / Mecki Jag har haft kontakt med Jøkers her till morgon , tyvärr har han just nu kun helt nya(komplet enhet) liggandes pris 22000DKR + moms . men jag frågade dock inte om de hade lös dela liggandes. mvh Jes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted June 26, 2017 Author Report Share Posted June 26, 2017 Tack för att du kollade. Priset är ändå bättre än vad Toyota Sverige vill ha (46000:- inkl moms) I USA är det tydligen vanligare att renovera dessa, känner du till nån som utför sådana renoveringar. Priset på en renoverad ligger på ca 14000:- + frakt och tull. / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted July 27, 2017 Author Report Share Posted July 27, 2017 Är det någon som har bytt bromsvätska eller luftat bromssystemet själv och som vet i fall man kan göra det på "vanligt hederligt" vis eller om man måste ha en "OEM Toyota Electronic ABS Brake Actuator Checker" part nr 09990 00150 för att kunna göra det ? Blir lite osäker på om texten i mekhandboken kräver en sådan eller om den är ett option för att underlätta / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted July 30, 2017 Author Report Share Posted July 30, 2017 Ok, ingen som vet :'-) Då borde det innebära att Toyotaverkstäderna är duktiga och kunniga på detta. Enligt flera trådar på Ih8mud så är det både känsligt och viktigt att man regelbundet byter bromsvätska på sin 100-serie för att undvika problem med brakeboostern och enligt Toyotas mekhandbok så verkar det vara en liten procedur man skall följa när man luftar systemet efter vätskebytet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silverstål Posted July 31, 2017 Report Share Posted July 31, 2017 Kunskapen om våra slagskepp är väl tämligen låg i detta land, då försäljningen har varit väldigt låg. Att följa en verkstadsmanual är en sak, men djupare kunskap än så tror jag är sällsynt. Jag ska kolla om min techstream funkar. Återkommer med resultat, men du kan få vänta ett tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted July 31, 2017 Author Report Share Posted July 31, 2017 Tack för erbjudandet. Än så länge är det ingen panik för jag väntar på reservdelar och under tiden försöker jag sätta mig in i hur det fungerar, det är betydligt lättare med dom äldre mekaniska Land Cruisarna än dom nyare elektriska Skall fördjupa mig lite mer i trådarna på Ih8mud / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silverstål Posted August 2, 2017 Report Share Posted August 2, 2017 I Techstream finns det en procedur för luftning av bromsar. Väldigt enkelt att följa med instruktioner i programmet. Går ut grova drag ut på följande: Välj vilket hörn som skall luftas Håll foten på bromsen Kör igång luftningsproceduren Öppna luftningsnippeln Programmet räknar ned från fyra till noll Håll kvar foten på bromsen Stäng nippeln Ta bort foten från bromsen Detta uföres lämpligen med en assistent Om det räcker när du bytt brake boostern får du avgöra själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted August 2, 2017 Author Report Share Posted August 2, 2017 Tackar! Står det något om att tändningen skall vara på eller avslagen? När tändningen är på går pumpen som bygger upp trycket i bromssystem. Luftade systemet nu i kväll med tändningen avslagen fast med uppumpat tryck, det var behövligt för vätskan var ordentligt smutsig och dessutom kom det luftbubblor, skall fortsätta i morgon när jag har mer bromsvätska. /Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silverstål Posted August 3, 2017 Report Share Posted August 3, 2017 Tändningen på, minst. Ännu bättre om motorn går på tomgång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted August 3, 2017 Author Report Share Posted August 3, 2017 Tackar! Då testar jag på det här sättet också / Mecki Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted February 14, 2018 Author Report Share Posted February 14, 2018 Lite uppdatering i ämnet. Bromsvätskan är bytt, fram verkar det som att det sker på gammalt hederligt sätt genom att man pumpar upp tryck med bromspedalen. På dom bakre bromsarna byggs trycket upp utav den elektriska pumpen dvs är tändningen påslagen så trycks bromsvätskan ut så länge det finns vätska i behållaren och nippeln är öppen , det är nog därför man bara skall hålla på några sekunder i taget. Angående problemet med att pumpen inte stänger av sig och att larmet går och ABS lampan tänds . Orsaken till detta problem visade sig vara ett läckage runt vindrutan . Den som bytte rutan gjorde ett dåligt arbete och limmade inte rutan i ovankant, detta gjorde att det rann in vatten utmed insidan av A-stolparna och där sitter väldigt mycket elektronik som inte tycker om vatten . Så nu när rutan på nytt är bytt fast på rätt sätt ( tack Ryds Glas i Kungälv) och allt vatten är upptorkat , alla kontakter isärtagna och spayade med kontaktspray verkar allt fungera som det skall . Så behöver du byta framrutan på din 100:a , poängtera för den som skall göra jobbet hur viktigt det är att det blir helt tätt för annars får man en massa (o)lustiga elfel. /Mecki 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klydd Posted February 15, 2018 Report Share Posted February 15, 2018 gött @Mecki att du tillslut fick ordning på det! Det var en lång felsökningsprocess. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mecki Posted February 15, 2018 Author Report Share Posted February 15, 2018 (edited) Tack @Klydd det tar lite tid när man skall prova dig fram och testa allt man läst sig till. Som tur var så gick bilen att köra under tiden . Jag glömde lägga till lite till den tidigare texten . "Bromsvätskan är bytt, fram verkar det som att det sker på gammalt hederligt sätt genom att man pumpar upp tryck med bromspedalen. På dom bakre bromsarna byggs trycket upp utav den elektriska pumpen dvs är tändningen påslagen så trycks bromsvätskan ut så länge det finns vätska i behållaren och nippeln är öppen , det är nog därför man bara skall hålla på några sekunder i taget." Och det var att om någon har upplevt ovanstående på ett annat sätt än det jag beskrivit är jag tacksam att få reda på det för jag vet fortfarande inte om det är rätt. / Mecki Edited February 15, 2018 by Mecki 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts