Gå till innehåll

Ilsket ljud från vindrutetorkare

Rekommendera Poster

Kära ni!

Hade kärran - 50th anniversary från 2001 - inne på lite remspänning och frontrutebyte. Jag bad de då kolla mina vindrutetorkare som börjat föra oljud längst upp i översta läget, samt precis innan de kommer ner i botten.

På europeiska motor sa de att det är länkarmarna som behöver bytas - och det var ett jobb på ca 4500,-... jesus.

Om man gör det någon annanstans kanske man kommer ner till 3 000 eller så.

Mycket pengar oavsett.

Någon som haft samma problem och kunnat åtgärda det själv - antingen genom byte av länkarna själv (svårt?) eller om ni känner till någon reparation som kan göras.

Hittade följande på toyota landcruiser ownders club i england

I've had this problem with both a LC90 and a Hilux that I've owned. The fix is very easy. Take the wiper off and then you have the axle the wiper is connected to. Take a small tube that fits over the axle tight and put it on the axle. Now spray some lubricant, WD40 or something other (I used first WD40 and then some teflon lubricant). Now let the wipers run in the lubricant bath for a while and you should hear the squeek go away. Make sure the plastic lid that is supposed to cover the bolt head that fastens the wiper to the axle is there, it prevents the rain from causing this noise.

Men förstår inte helt hur man ska göra - sak man plocka bort armarna helt och sen hitta någon form av mjukplast-tub över cylinderformate-axeln - och bomba i massa smörjolja.

Eller ska man tolka de på annat sätt - eller göra på annat sätt?

Stort tack för all hjälp och tips jag kan få!

Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jodå det där känner jag igen, det är torkar-axlarna som kärvar i sina aluminiumhus.

Är man lite händig så fixar man det skälv, man får börja med att montera bort motorhuven sedan är det bara att montera bort torkararmarna.

Därefter så får man lyfta bort plåten med luftintaget mellan vindrutan och huven.

O se där sitter hela härligheten bara att plocka loss och smörja upp, axlarna kan sitta som bara tusan men med stort tålamod o envishet även 5-56 i värsta fall lite värme så går det att få axlarna ur husen.

Sedan är det viktigt att det går lätt att sätta ihop igen med massor av fett, så slipa i huset eller ännu hellre brotscha.

Gjorde detta för många år sedan har fungerat hur bra som helst sedan dess.

Länk till kommentar

• 5 weeks later...

@MF19 - tack för tips!

köpt och inväntar hur det kommer gå.

@JAK - måste man ta bort motorhuven för att få bort armarna och plåten?! Inte hittat någon bra instruktionsvideo på nätet för just 90/Prado - men på 4runner och personbilstoyotorna verkar det inte vara så....

Om man måste göra det så blir det ju nästan värt 4500...

TACK än en gång för tips.

Cw

Länk till kommentar

Måste? Jag gjorde så för att det var smidigast för mej det var bara 4st bultar att lossa i huven, och att man har en god vän med två händer för att lyfta bort huven, sedan är det bara att se till att skruvskallarna hamnar på samma ställe som tidigare vid återmonteringen. Det syns oftast i lacken var skruvarna har suttit, lossa en skruv först och titta.

Problemet är att när aluminiumet korriderar, då måste man få bort den vita oxiden som har bildas i hålet för torkaraxeln.

Så jag tvivlar på att ett magiskt smörjmedel fixar det men vist i bland händer det.

Lycka till.

Länk till kommentar

• 2 weeks later...
  • 2 months later...

CC12 och "rysslösningen" funkade väldigt bra.

Sen får vi se hur länge - och det är klart att det inte var att åtgärda själva felet; men ibland får det räcka med lite medicinering...

Tack för all hjälp!

Cw

Länk till kommentar